5. Guld- eller rötägg

Mitt i all flytt yra befann sig Tetra Pak i en lite svår situation, skåningarna ville inte flytta till Värmland. Ett stort behov av grafisk kompetens uppstod i Sunne. Vi pratar början av 1990-talet. Gymnasiet hade precis mjukstartat med datautbildningar och Inga-Lill Lindqvist var den drivande kraften bakom detta. Länsarbetsnämnden ställde en förfrågan till Inga-Lill, om 16 platser för en grafisk utbildning. Denna skulle riktas till de som kunde tänka sig Tetra Pak som arbetsgivare. Utbildningen gick hem, det blev väldigt bra och tanken på en fortsättning i större skala föddes. Nu var det skarpt läge, mitt i lågkonjunkturen ville Inga-Lill att man skulle satsa och bygga en hel skola! Grafisk utbildning i Sunne skulle det så småningom resultera i. Det stormade i de politiska leden och det var antingen för eller emot som gällde. Det fanns inga ljumma åsikter i denna fråga. Inga-Lill har två skokartonger, en med urklipp där hon framställs som ”rötägg” och en där hon framställs som den hon är, ett riktigt ”guldägg”. Dessbättre fick hon gensvar för sina idéer och från 16 elever så finns idag 500 elevplatser och det är gymnasium, KY (Kvalificerad Yrkesutbildning) och Universitetsutbildningar med inriktning på grafisk produktion. Då fanns det 125 personer som arbetade i Sunne inom Grafisk industri, nu är det 700! Det kallar jag tillväxt. Det bevisar att utbildning och utveckling är nära kopplade till varandra. Då var det 2 medarbetare anställda på Broby Grafiska idag 65 stycken. Då 600 kvadratmeter yta och idag 8000 kvadratmeter för utbildningarna. Av de 500 eleverna är det 220 som är utifrån boende i Sunne och 60 har skrivit sig här under skolgången. Det innebär att Sunne kommun har ett litet guldägg, som ruvar på tillväxt och fräscha pengar. När andra räknar pennor och suddgummi, då kalkylerar Inga-Lill & co med miljoner för tryckmaskiner som är helt unika i sitt slag. Tryckmaskiner som är det bästa i Europa. De har verkligen lyckats placera Sunne på världskartan.

Kommentarer

Populära inlägg