Göteborg

Jag är som sagt var urgöteborgare. Som sådan har jag alltid en fot kvar i Götet. Mina tre första böcker kom ut på det lilla Göteborgsförlaget Anamma. Det köptes sedermera upp av Alfabeta i Stockholm. Min redaktör Karin flyttade inte med till den kungliga huvudstaden, utan blev kvar. Liksom jag. Även om jag blev uppköpt av ett nytt förlag så höll jag ett krampaktigt tag i Karin. Förlag finns det många men duktiga redaktörer växer inte på trän. Vi lyckades få tillstånd att fortsätta vårt samarbete under åren som jag kom ut på Alfabeta. Jag var lite nervös när jag så småningom gick över till Piratförlaget: skulle de gå med på att jag fortsatte arbeta tillsammans med Karin? Det visade sig inte vara några problem. Dessutom är grafiska designern Ola Carlson bosatt i Göteborg. Det är han som har gjort omslagen till samtliga mina böcker. Inte illa när man betänker att det handlar om tre olika förlag genom åren. Min nuvarande förläggare Ann-Marie Skarp brukar säga ”Team Tursten tuffar igång!” när det börjar dra ihop sig till en ny bok av mig. Också när det gäller filmerna har jag hållit fast vid Göteborg. Producenterna på Illusion Film köpte de första filmoptionerna redan 2001, men vi började inte filma förrän i januari 2007. Det tar tid att starta upp ett filmprojekt, eftersom det kostar så oerhört mycket pengar. De sex Irene Huss-filmerna kostade totalt 83 miljoner kronor att göra! Mina föräldrar är döda men jag har min syster och hennes familj kvar i Göteborg, liksom övriga släktingar och vänner. Och där finns som ovan nämnts min redaktör och mitt filmbolag. Därför har jag ofta skäl att åka ner till min födelsestad. Det tar bara ca 3,5 timmar med tåget från Sunne. Jag älskar att åka tåg! Då får jag tid att läsa. Ibland tar jag mig en tupplur så jag kommer fram pigg och utsövd. Med tanke på hur hopplöst det är att få parkeringsplats i centrala Göteborg så skulle det aldrig falla mig in att ta bilen. Dessutom kostar P-platserna 10-20 kr/tim. Efter några dagar i stadens puls och avgaser längtar jag hem till Sunne. Jag längtar efter naturen, den rena luften, det lugnare tempot och tystnaden. Och om maken är kvar här hemma så längtar jag naturligtvis också efter honom. Om man i Göteborg ska handla mat inför helgen, gå på Systemet och också t. ex. på Apoteket, så får man räkna med att det tar minst två timmar. Samma runda går på knappt halva tiden i Sunne. Plus att parkeringen är gratis överallt! Jag får ofta frågan om jag inte längtar efter att flytta tillbaka till Göteborg. Varför skulle jag det? Med åren har jag utvecklat ett absolut beroende av fördelarna med Sunne. Här har jag mitt hem och min man. Det är här jag får arbetsron att skriva. Men jag kan aldrig helt lämna Göteborg, det går inte. Då är jag alltså så lyckligt lottad att mitt arbete ofta för mig dit. Det kan inte bli bättre! Jag har de bästa bitarna av två världar. Lyllos mig, som yngsta systerdottern brukar säga.

Kommentarer

Populära inlägg