Må Bra

Med ny frisyr och ny hårfärg känner jag mig redo att möta försommarens alla evenemang. Nu är det väl i ärlighetens namn inga radikala förändringar men det är de små små detaljerna som gör det, som bekant. I Sunne lär det finnas 18 frisersalonger, enligt min egen frissa Eva. Som kund har man med andra ord många att välja på. Passar inte galoscherna (läs torkhuven) på det ena stället så finns det säkert något annat som passar. Likadant är det med massörer. En del av dem arbetar på Hotell Selma SPA+ och vissa arbetar privat. Det finns inget så skönt som att bli knådad från topp till tå av en duktig massör när kroppen känns stel och värker. Visst gör det ont när Lisa hittar en stenhård muskelknuta som måste masseras upp, men det gör gôtt-ont. Enligt Lisa ska man ta det lugnt en stund efteråt för man känner sig både mentalt och fysiskt som en geléklump. Den positiva effekten brukar kännas dagen efter när man känner sig mjukare och mer rörlig i kroppen. På tal om SPA+ … Sunne har även flera andra ställen där man kan träna. Om man har dålig kondis i den här kommunen så får man skylla sig själv. Här finns: Body Pump, spinning, aerobic av olika typer, styrketräning, vattengympa (på SPA), yoga, Pilates, Qigong, step-up, Box-aerobic, golf, tennis, innebandy, boule, bowling, balettskola, hästsport, hundsport, fotboll, ishockey, konståkning, slalom och längdåkning, skogspromenader, elljusspår att gå och jogga i, skidtunneln i Torsby med skidåkning året runt. I Torsby finns också Äventyrsbadet med 30 grader i vattnet som också är öppet året om. Antagligen har jag glömt en del men det jag vill säga är att utbudet är stort och brett. Det finns alltid något som passar alla, oberoende av ålder och inkomst. En hel del aktiviteter är gratis. Det bästa med att bo på en mindre ort är närheten och lättillgängligheten till allt. Man behöver inte åka långa sträckor för att få röra på sig. Och det kostar inte skjortan som det gör i storstäderna. Vem som helst har råd att investera i ett par stavar för ca 150-200 kronor och trava runt i något av alla de motionsspår som vi har. Naturupplevelserna får man som bonus. Storstadsbor har inte klart för sig vilka fördelar det finns med att bo på ett mindre ställe, just när det gäller tillgängligheten till olika aktiviteter. Ta t.ex. min syster. Hon bor centralt i Göteborg. Hennes döttrar har två hästar. Kusarna är inhyrda i ett stall som finns ca 1 mil från deras bostad. Varje dag ska syrran och systerdöttrarna åka till stallet för att sköta om hästarna och rida dem. Min svåger spelar golf och får åka 1,5 mil till närmaste golfbana. Spel- och medlemsavgifterna i klubben är skyhöga, säkert tredubbla mot Sunne Golfklubbs (eftersom jag själv inte spelar golf så vet jag inte riktigt vad det kostar). Den banan är inte så kul, så ofta åker han istället till en bana som ligger dubbelt så långt bort, d.v.s. 3 mil. Ändå säger min syster ofta saker i stil med ”Jag fattar inte att du kan bo så ocentralt. Det är ju så långt till allt!” Behöver jag tillägga att de har två bilar och pendlar ca 30 minuter till jobbet varje dag?

Kommentarer

Populära inlägg