En vinprovares vardag

Ungefär en gång i månaden provar jag vin på Systembolagets huvudkontor i Stockholm. Det är lite grann som ”att gå till jobbet ”- eftersom jag inte gör det regelbundet annars. Här träffas kollegor, alla är vi anslutna till Vinskribenternas förening – ett 50-tal från hela landet. Nu har man chansen att prata av sig om jobb, vardag och annat. Men vi är ju här för att prova vin, förstås. Vid varje släpp lanseras ungefär 150 viner. Dessa provar vi. Många tycker att vinprovning är njutning och lite fint sådär. Det kan man glömma nu. Klart att det finns guldkorn, men mycket är inte roligt heller. Det finns väääldigt många viner för 59kr och mååånga buteljer som är vackra som lampfötter. Min snitsiga kollega Håkan har sitt eget uttryck: It’s a dirty job, but someone has to do it! I alla fall. Att gå hit kräver förberedelser. Sinnena ska hårdköras, så det gäller att vara på topp. Utvilad och fräsch i gommen är ett måste. Förkylning eller snuva får inte ens vara i närheten. Inget kaffe men gärna en youghurt strax innan, det får magsyrorna i balans, i fickorna väntar fluortabletterna. För tänderna tar stryk! Efter 10 års vinprovande har min tandläkare deklarerat att emaljen är sliten av alla syror. Därför – pro-emalj, fluortabletter och tuggummin. Ett kärt ämne bland kollegor är just tandläkare och hur GLADA våra är. Sen ska det provas och spottas, i 5 timmar. Alla har sitt upplägg. Jag har lärt mig av några äldre kollegor att varva 20 vita, sen 20 röda o.s.v. Det håller gommen fräsch förvånansvärt länge. Dofta, smaka, spotta, beskriva, bedöma. Där gör också alla på sitt sätt– jag använder en skala mellan 1-10, allt över 5 är godkänt. När man sedan sitter där, en lång stund senare med svarta tänder och ömmande gom känns det ganska bra ändå. 150 viner har passerat paletten och jag har en uppfattning om alla! Mitt verktyg är uppdaterat. Jag kan plocka nyheter till provningar och har material till några skrivjobb. Goda råd från äldre kollegor är många, ett gör sig påmint på vägen ut: - Kom ihåg att du STINKER mycket mer när du provar än när du dricker vin! Min kompis Sofia Ander i vinprovartagen. Sofia skriver för NWT till vardags.

Kommentarer

Populära inlägg