Midsommarsillen

Snapsen har stått i 2 dagar nu. Den har fått viss färg och börjar ta smak, riktigt bra verkar den bli... Spritdoften är mer dämpad, istället känns den rundare men kanske inte fullt så aromatisk som jag tänkt mig. Den får stå tills imorgon innan jag tappar av den, vi får se vad som har hänt då. Eventuellt kommer jag att mjuka upp med lite honung, tycker att snapsar när de har lite sötma, blir så goda till sillen. Sillen ja! Vad ska ni servera till midsommar? Jag var inne på att göra egen matjesill efter som jag lever efter devisen ”Hur svårt kan det va´?” Det visade sig vara riktigt svårt, i alla fall så långt jag kom i min forskning. Sillen ska mogna, lagras på något sätt, och så ska den kryddas med sandel. Men vad är det?? Så då tänkte jag på bacardisillen- ett recept vi fått av matroade svågern Peter. En riktigt modern sill med gröna äpplen, rom, lime och basilika - jättegod! Sen tittade vi på vädret, regn och kallt… Matjesill är så god varm så jag ska testa en grej jag funderat på - en paj med knäckebröd i skalet och i övrigt klassiska smaker. Ska prova fram ett recept som jag lägger ut i morgon. För er som vill handla till den bör ni då ha matjesill hemma, 1 burk á 200g, rödlök, västerbottenost, äpple, ägg, knäckebröd, smör, grädde, mjölk och gräddfil. /Bibbi

Kommentarer

Populära inlägg