Röra sig fritt

Om någon frågar mina barn vilket var deras bästa minne från skolan förra terminen, så är det mycket möjligt att de svarar att det var de dagarna när de gick till skolan! Vi bor nära skolan, men både trafik och säkerhetsläget gör att man inte är ute och går för ofta…så för dem är att gå till skolan något spännande och nytt. Men även för mig så av mina starkaste minnen från skolan när alla gick eller cyklade till/från skolan. Det kanske låter lite banalt, men det är fantastisk för barn att kunna gå till skolan själva! En mindre ort som Sunne saknar en hel del storstads aktiviteter, men för barn att växa upp så är man privilegierad (även vuxna). Vår situation är i Guatemala City är lite extrem utifrån att man helst inte vill att barnen rör sig gatorna överhuvudtaget och absolut inte själva. På något sätt måste man alltid ordna så att barnen kan förflytta sig. Eftersom alla våra vänner har samma problem så fungerar det ganska bra med samåkning etcetera. Nu behöver man inte åka över Atlanten för att ha skolskjuts problem. Vi bodde några år i Stockholm och våra kompisar hade en hel del dilemma med..vem?..när?..hur?.. Som alla föräldrar vill man alltid ge sina barn det bästa och det bästa är givetvis det som är svårast att ge…eller?? För mig är det viktigt att mina barn ska kunna cykla runt med kompisar, leka i skogen, bada i sjön…och hur lyckas man med det i Guatemala med en semester som tidsmässigt inte ligger i närheten av barnens ledighet? …Jo man låter barnen (de större, så att ni inte tror att jag är allt för ansvarslös) resa med en vän till Sverige …Farmor och Farfar möter upp på Arlanda….nu är det simskola, tennisskola, skogen och cyklar som gäller. Vad jag gör när jag kommer hem?..Jo ett varv runt sjön på cykeln och gärna bada halvvägs, är helt ok..fortfarande. Något som alltid slår mig i när jag kommer till Sunne är alla bilarna och så få cyklar…efter ett par år i Guatemala City så har cykeln definitivt blivit mitt favorit färdmedel… /Olof Atterfors

Kommentarer

Internet är fantastiskt! Tänk att man så snabbt kan hålla kontakt med människor som bor så långt borta... därmed inte sagt att det är just du som bor långt borta. Kanske är det vi i Sunne som gör det. Man har ju en tendens att själv sätta sig i centrum ;-)

Jag kommer ihåg dig från tiden på Åmbergsskolan, du är några år äldre än vad jag är. Minns att det alltid växte så fina blommor i slänten ner mot skolan. Där i skogen kunde det dyka upp både det ena och det andra eftersom din mamma och pappa hade sin kompost där. Jag, som alltid tyckt mycket om blommor, var så förundrad över att det kunde växa trädgårdsblommor där i skogen. Det tog några år innan jag till sist kom på att det var er kompost...

Det ska bli kul att läsa om dig och ditt liv här på bloggen. En liten fläkt av stora världen för oss här hemma i lilla Sunne.

Lycka till!
Mvh Sussie
Anonym sa…
Nu har Granne med Selma fått solsting.. Tippar på att du är fyra-fem år YNGRE!
KUL att läsa om hur du har det Olov!

Populära inlägg