Sommarfest

Sommaren är här, ferielediga anländer till sina fritidsboenden i Sunne. Många vill ordna till fest och gärna visa upp trakten från sin bästa sida. – Jag hade ett sånt samtal senast idag. Det är så kul, att förvåna mottagaren med vad här finns att erbjuda: getostmejeri, charkuteri, fiskodling, närodlade grönsaker och vedugnsbageri. Sen har vi chokladtryfflar både norrut och söderut. Igår läste jag också att Carli choklad i Karlstad skall börja tillverka glass på närproducerade råvaror, efter italienskt recept- Ingen konst att ställa till kalas då! Lokala producenter av mat hittar du på Värmlandsmat. Igår lovade jag receptet på vår hembakade KÖPELIMPA. Den innehåller en del sirap, men mindre än originalet, hoppas jag. Där finns en del nyttigheter också. Här hemma sa första limpan ”slurp” på en kvart. Receptet är omarbetat, kommer ursprungligen från Jan Heed. Den tar lite tid, men inte så mycket besvär. Lycka till! Köpelimpa Skållning: Dag 1 250 g fint rågmjöl 30g havsalt 5 dl vatten Dag 2 Fördeg: 50g jäst 11/4 dl vatten 200g fint rågmjöl 200 g vetemjöl Huvuddeg 200g fint rågmjöl 950 g vetemjöl 33/4dl kallt vatten 150g rapsolja 210g ljus sirap 50g smält smör till pensling Dag 1 Skållning Väg upp mjöl och salt i en bunke. Koka upp vattnet och häll det över mjölet, blanda till en gröt. Täck med lock eller plast. Låt stå över natten. Dag 2 Fördeg Lös upp jästen i vatten, tillsätt mjöl och skållning. Knåda blandningen i 5 minuter. Täck över med plastfilm, jäs i 60 minuter. Huvuddeg Blanda fördegen med mjölsorterna, vatten, olja och sirap. Knåda degen elastisk ca 15 min. Degen ska nu vara lite varm, 28 grader är ett exakt mått. Låt jäsa i 60 min eller tills degen dubblerat sin storlek. Slå upp degen på ett bakbord, dela den i 5 bitar. Rulla bitarna till stora bollar, platta till dem något med handen, rulla ihop igen som en rulltårta, till en limpa. Sätt ugnen på 250grader. Låt jäsa på plåt (2 st. får plats på varje), ca 45 min, till dubbel storlek. Pensla bröden med smält smör, sen skjuts in i ugnen. Spruta in lite vatten med hjälp av en blomspruta så fort bröden är på plats.(Detta ska man bara göra om man vill ha lite krispig korpa) Öppna luckan efter 5 min., släpp ut ångan som blev av blomsprutan. Sänk till 200 grader. Grädda tills fin färg, ca 25-30min eller 98 grader i innertemp. Tips! Koka upp 250 g vatten med 50 g maizena, under vispning. Håll redningen varm och pensla på bröden, så fort de kommer ut ur ugnen. Det förstärker köpelimpe-looken, ger en blank och fin limpa. /Bibbi

Kommentarer

Populära inlägg