FAQ

När man har ett ovanligt arbete, får man ta emot ovanligt många, helt vanliga frågor. Ska försöka besvara de vanligaste, här på bloggen, under några dagar denna vecka. Det är kul att folk frågar och jag tycker att en ärlig fråga förtjänar ett ärligt svar. Om bloggläsaren skulle ha en fråga går det fint att ställa den i en kommentar. Är det svårt att lära sig/minnas all text? Det är olika för olika skådespelare hur man gör för att lära sig. En del hävdar också att det blir svårare med åldern. Själv pluggar jag inte texten för att lära mig den. Jag läser den och försöker förstå varför rollen säger som den säger. När jag tänker rätt tankar kommer rätt text att komma. Den ena tanken leder till den andra. Jag försöker inte minnas vad jag ska säga. Om jag till fullo har förstått vad rollen vill, finns det egentligen inte så mycket annat att säga än det som står i texten. Författarna har ofta tänkt ut den bästa formuleringen. Inlärningen av texten är inte svår. Yrkeskunskapen ligger i att göra texten levande. Kan man leva på skådespeleri? Man kan leva av de pengar man tjänar som skådespelare. När man har turen att få arbeta. Det är ett yrke med väldigt stor arbetslöshet och konkurrens. Det räcker inte med att göra bra ifrån sig. För att ha jobb ska man göra bra ifrån sig och ha tillfälligheterna på sin sida, gång på gång på gång. Gäller det att ha vassa armbågar för att ta sig fram? Nej, tvärtom! Det du ger är det du får, som i det mesta. De flesta skådespelare jag mött är oerhört generösa. Delar med sig av sina erfarenheter och med tips om jobb. Vi arbetar i en svår bransch med trångt ekonomiskt utrymme, där det gäller att hjälpa och stötta varandra. Jakob Htz H

Kommentarer

Populära inlägg