Sunne vs Holland

Jag har förstått att några av Sunnes ”nya” invånare kommer från Holland. Vilken är anledning att de flyttar till Sunne vet jag inte, men det är väl ingen vild gissning att naturen och ytorna kan ha varit några av de bidragande orsakerna. Hur de upplever Sunne och Sunneborna vet jag inte heller, men själv har jag fått möjligheten att lära känna den holländska kolonin i Guatemala lite bättre under de senaste månaderna. Sedan maj arbetar jag på den holländska ambassaden i Guatemala City. För mig har holländarna varit en trevlig bekantskap. Givetvis så kan man inte generalisera, men ”mitt” Holland borde passa bra in i Sunne. Enligt mig så är holländarna öppna och trevliga. ”Holländaren” är direkt i sitt sätt att kommunicera, vilket jag verkligen uppskattar och särskilt efter en tid i Centralamerika. Nu är ju inte mina upplevelser helt vetenskapliga eftersom min analysgrupp är ett tiotal personer, under ett par månaders tid. Passar Sunne för holländarna? Ja det kan man undra sig och det är väl inte jag rätt person att svara på, men som sagt nu är det jag som skriver och jag ska göra ett försök. Ett grundläggande krav, som inte enbart berör Sunne utan snarare hela Skandinavien, är att man måste fixa vädret och mörkret. Inte helt lätt, men det går. Om man gillar att äta ute, så är det bra att ha en förkärlek till Pizza. Som inflyttat i ett samhälle där man inte har sitt vanliga kontaktnät så måste man ta för sig och skapa sitt eget liv. Där tror jag inte det är några större problem. Språket – nyckeln till framgång – tror jag också holländare fixar. Som inflyttat så är det givetvis en fördel om man gillar att vara i naturen, eftersom det finns det gott om och verkligen är vacker. Uppväxt i Sunne är det något som man ibland glömmer bort att uppskatta. Om man dessutom är en föreningsmänniska så underlättar det säkert ytterligare integreringen. Själv bytte jag snabbt nationalitet för att underlätta min ”integreringen”. Idag är jag släpande mittfältare i det holländska fotbollslandslaget (må så vara på ambassadnivå i Guatemala), men vi är fortfarande kvar i ”VM”. Sverige, ja enligt den senaste fotbollsranking från FIFA så var man ju på Honduras nivå och blev programenligt slagna av Italien i kvartsfinalen. Till mina forna landslagskompisars försvar så kan det nämnas att matchen spelades på Midsommardagens morgon. /Olov

Kommentarer

Populära inlägg