Vad är Sunnes största tillgång?!

Ja jag vet att alla tycker jag ska skriva människorna... till en viss del kan jag faktiskt hålla med, men då är jag ju inte heller helt objektiv. Givetvis är vackert i Fryksdalen, det finns mycket att erbjuda för den som vill utöva fritidsaktiviteter, alla som bor i Sunne är SÅ trevliga etcetera… men enligt mig så är det LÄGET som är Sunnes största tillgång. Sunne ligger tillräckligt långt ifrån ”allt” så att man väljer att bo (eller inte att bo) i Sunne för Sunnes skull inte för någonting annat. Enköping använde (kanske fortfarande) följande slogan... ”Sveriges närmsta stad”, kunde lika gärna ha skrivit ”här bor vi som gärna skulle bo någon annanstans men hamnade i Enköping”… låter inte särskilt lockande att bo nära allt, men inte någonstans. Sunne kan nog använda en hel del slogans, men just Enköpings kommer man aldrig att använda. Ibland måste jag erkänna att jag inte gillar ”läget”, särskilt när man landar på Arlanda efter 15-20 timmars resande och har ytterligare 4 ½ timmes resa innan man är framme. Läget gör att man väljer att bo i Sunne för just att det är Sunne och ingenting annat. Jag påstår inte att Sunne är paradiset på jorden (har ju själv valt att inte bo där), men man har en särskild mentalitet om man bestämmer sig att bo någonstans och skapa ett liv utifrån här ska jag bo (i alla fall en lång tid). Givetvis kan det finns ett problem med ”jag flytt int” mentalitet, men jag tycker att Sunne har en ganska bra ström av in- och utflyttning… en del av min ”generation” har kommit tillbaka till Sunne efter ett tag i förskingringen… men för mig är det inte dags att flytta hem igen... för tillfället är inte ”läget” det rätt… /Olof Atterfors

Kommentarer

Populära inlägg