Empowerment

Jag tror på tanken att alla människor har kapacitet och viljan att själv lösa sina problem och utveckla strategier för att lösa dem. Jag tror också på att människor har ett eget ansvar för sitt liv, sin hälsa, sin lycka och sitt välbefinnande. En god idé vad gäller möjligheten att ta eget ansvar för sin hälsa har Christina Doctare, läkare och samhällsdebattör. Hon har sedan flera år drivit frågan och ett förslag om att införa ett BOT-avdrag så att vi kan ta hand om vår kropp. I korthet, att vi själva ska kunna gå på behandlingar och sedan göra avdrag för det i vår deklaration. I likhet med det ROT-avdrag som nu finns för att reparera våra hus. C. Doctare menar att det skulle bli en enorm vinst för samhället, samt skapa fler jobb i hälsobranschen. Läs artikel: http://www.svd.se/opinion/brannpunkt/artikel_276153.svd Tänk tanken att kunna gå på förebyggande behandlingar och sedan kunna dra av det i din deklaration. Hur skulle ett sådant val påverka livet? Skulle det bli en morot för fler människor att unna sig en välgörande massage, en reflexologibehandling, akupunktur eller annan läkande terapi? Kanske någon skulle våga öppna dörren till en helt ny värld och få ett ännu mer berikande liv. Ja, efter min första massageupplevelse tyckte jag att jag funnit något helt fantastiskt! Att gå till en terapeut resulterar oftast i att vi blir påminda om att ta bättre hand om oss själva. Som terapeut har jag mött människor med olika problem som smärtor, värk, spänningar, sömnstörningar och andra obalanser i både kropp och själ. Den största gåvan jag upplevt mina kunder har efter behandlingar är att de blivit mer medvetna om sig själva, både kroppsmedvetna samt fått en större självkännedom. I ett möte med en terapeut där ”kemin” stämmer kan många fantastiska aha-upplevelser infinna sig. I behandlingar kan vi också få nya infallsvinklar på våra problem, ny inspiration, bli påhejade, lyssnade på, bli bekräftade och inte minst bli berörda (både kroppsligt, mentalt och känslomässigt). Vi kan också bli mer tränade i att vara våra egna ledare i livet, samt få kontakt med det inre ledarskapet som har betydelse för hur vi mår. Inre ledarskap innebär bland annat att bli mer medveten om vem jag är, varför jag handlar som jag gör i olika situationer och hur jag kan hantera dem. Hur jag ser på mig själv utgör grunden för hur jag samarbetar och kommunicerar med andra människor. Vid livets olika påfrestningar behöver vi hjälp med att förstå sammanhangen och kunna hantera situationen. KASAM är ett begrepp av sociologen Aron Antonovsky som står för att vi människor behöver en känsla av sammanhang vid påfrestningar i livet. En livshållning som innebär att människor kan förstå, begripa och hantera sina livsproblem. Känslan av sammanhang bygger på tillförsikt och innefattar tre komponenter: begriplighet, hanterbarhet och meningsfullhet. Antonovsky menade att en individ aldrig är antingen frisk eller sjuk utan att vi rör oss mellan de två polerna frisk och sjuk hela tiden. Enligt Antonovsky är det graden av KASAM som ligger till grund för var vi befinner oss mellan dessa två poler. Du kan göra ett test för att se din KASAM: http://Salutogenes.nu/kasamtest.asp I Sunne finns en mångfald av professionella och duktiga terapeuter. För att hitta någon du bra terapeut rekommenderar jag att du hör dig för bland vänner och bekanta. Ibland får man prova sig fram några gånger för att hitta terapeuten där ”kemin” stämmer. Ja alla som är verksamma är förstås duktiga, annars skulle de inte kunna fortleva då man i denna bransch (som till största delen består av enskilda företag som drivs av kvinnor) förstås är beroende av nöjda kunder som sprider positiva ord och helst kommer tillbaka regelbundet. Det är ändå inte lätt att få lönsamhet på att bara ge behandlingar, många har flera strängar på sin lyra för att komplettera terapeutyrket. Det är heller inte hållbart rent fysiskt för en kroppsterapeut att arbeta heltid då den egna kroppen slits ut i förtid. Att vi har så många terapeuter i Sunne med omnejd är troligtvis ett resultat och Selma SPA:s förtjänst, hotellet behövde många terapeuter till sin salong. http://www.selmaspa.se/ Massageterapeututbildningen som Svenska Hälsoteamet http://www.svenskahalsoteamet.se/ drev i Humletorp i några år utexaminerade dessutom ett flertal massörer från Sunne. Senare behövde Selma SPA anställa fler kroppsterapeuter och Broby Grafiska startade upp en SPA-terapeututbildning som sedan expanderade och blev till den tvååriga KY-utbildningen Hälsoterapeut/Instruktör där jag jobbar idag. http://www.yhwermland.com/ Slutord för dagen… Jag skulle önska att Livskunskap (där bland annat inre ledarskap och självkänsla ingick) fanns på schemat för alla unga. (Och varför inte som kurser på våra arbetsplatser!) Våra unga är våra framtida ledare, vilka ledare vill vi vara med att forma? För att leda och hjälpa andra på vägen behöver jag först kunna leda och hjälpa mig själv. Jag vill fortsätta vara med och inspirera våra unga till ett mer vaket och berikande liv. I morgon ska jag börja arbeta på skolan igen efter en lång och givande semester. Jag ser fram emot att möta alla trevliga och kreativa kollegor och förstås att snart få möta alla härliga studerande igen! Nya utmaningar väntar… ”Mitt liv är berikande!” Sköt om dig! Susanne

Kommentarer

Populära inlägg