Förändringar till mer hälsa & livskvalitet

WHO: s(Världshälso-
organisationen) definition av hälsa från år 1946: “Hälsa är ett tillstånd av fullständigt fysiskt, psykiskt och socialt välbefinnande och inte endast frånvaro av sjukdom och handikapp. Hälsa inbegriper fyra var för sig lika viktiga värdebegrepp nämligen: Långt liv, friskt liv, rikt liv och ett jämlikt liv. En god hälsa skall ses som en resurs för samhället och dess individer och inte som ett mål i sig” Vad är hälsa för dig? Hur kan du må ännu bättre fysiskt, psykiskt och relationsmässigt? Vilka val vill du ta för att uppnå ökad livskvalitet och hälsa?
Vi överhopas ständigt i massmedia av tips och råd på hur vi ska göra. Råd som vi kan hämta inspiration av, speciellt när semestern är över och allt går tillbaka till gamla vanor och ovanor igen. Skönt tänker någon, allt blir som vanligt igen. Andra längtar efter en förändring, något nytt…
Men hur ska vi välja och lyckas med det vi önskar genomföra av förändring? Frågor som jag ställer och har ställt till mig själv och många medmänniskor som vän, lärare och terapeut. Hur kan jag leva mitt liv och vara en resurs för mig själv och andra? Krävs det några förändringar i mitt sätt att leva för att uppnå det mål jag har för mitt liv, min hälsa och mitt välbefinnande?
Vi behöver oftast ställa oss några viktiga frågor. 1. Varför ska jag ändra på mig? Viktigt att få insikt i varför jag behöver och vill förändra. Vilket är mitt starkaste motiv till att ta ett nytt steg? Hitta motivation! Vad har jag för vision av hur livet kommer att bli om jag tar detta steg, gör denna förändring? 2. Vad vill jag uppnå med förändringen? Vad blir bättre när förändringen väl är genomförd, vad kommer jag att ”vinna”? 3. Vilka val eller frånval behöver jag göra för att nå målet? 4. Hur får jag in beslutet i min vardag? Vilka andra kommer att påverkas av mitt beslut? Vem/vilka kan supporta mig? 5. När ska målet vara nått? Vilken tidsram ska jag hålla mig till? Hur bråttom har jag egentligen? Är timingen den rätta? Många viktiga frågor som inte alltid är så lätt att svara på, men är positiva för att lättare ta steg för steg upp på förändringstrappan och nå fram till målet. Det är ingen idé att förändra något om jag inte vet vad jag vill uppnå med förändringen. Det är heller ingen idé att göra för många förändringar på en gång, då tappar vi fokus. Sikta på ett mål i taget då är det lättare att träffa målet. Sortera i alla önskningar och prioritera. Vad är viktigast just nu? Ofta vill vi inte ärligt och helt ta ansvar för att göra den förändringar som krävs för att komma fram till det önskade målet. Det kanske innebär stora eller mindre försakelser, frånval som till exemple upplevelsen av nya ”krav”, byte av arbete, avslut på vänskap eller en relation, mindre pengar, flytta iväg, sluta äta socker, motionera mer och så vidare. Val som inte känns så lockande eller bekväma för egot... Förändring av tankemönster är ofta något som krävs av oss när vi ska göra en positiv förändring i vårt liv. Om vi inte lär oss tänka om och skapa nya mönster blir det svårt att hålla fast vid det nya eller nå målet, vi faller lätt tillbaka till det gamla invanda ”mönstret” igen. I mental träning tränar man just på att disciplinera sina tankar och förändra tankemönster för att kunna förändra negativa och ibland destruktiva (tanke-)mönster. Man tränar ”tankemusklerna” och lär sig jobba med att förändra sina tankar, jobba med målbilder, leta guldkorn, se styrkor, och uppmärksamma positiva inslag i sin vardag.
Det jag tänker och fokuserar på skapar jag in i mitt liv, jag drar till mig det jag tänker som en magnet. Det är på tankens nivå all förändring börjar. ”It’s only a thought, and a thought can be changed” Sköt om dig! Susanne

Kommentarer

Populära inlägg