Svenskars syn på Holland och vice versa

Hej igen Den här gången ska några kompisar berätta vad dom tycker om Holland. En fotbollskompis: jag tycker att landskapet i Holland är jättefint på landet. Men i storstäder är det mycket mer människor än vad jag är van. Värdfamiljen som jag bodde hos i Holland under fotbollscupen var jättesnälla hela tiden. En fotbollskompis: min kompis från Holland sa att han tyckte att dom här punkterna är stora skillnader mellan Sverige och Holland. - stora städer - mindre natur - befolkningen
I Holland finns det nu 17 miljoner invånare. Han bodde själv i mitten av Holland (han bor nu i Ransby i Lysvik). I Holland finns det många olika städer som är stora t. ex. Amsterdam, Rotterdam, Den Bosch en Utrecht. Naturen i Holland är inte så som i Sverige för att i Sverige har man mer skog och många berg. I Holland har man inga berg och inte så mycket skog heller. En annan kompis sa till mig att han tyckte att det finns stora hus men också att det finns små trädgårdar. Han tyckte också att fotbollsystemet (åldersgrupper) i Holland var annorlunda än i Sverige. Vad tänker Nederländerna på när dom tänker på Sverige? · Att det finns många myggor · Att det regnar väldigt ofta · Mycket skog, sjö och älgar · Att alla tjejer är blonda · Att alla svenskar betala mycket skatter · Att alla svenskar dricker mycket alkohol · IKEA, VOLVO, SAAB, H&M, Knäckebröd, Pippi Långstrump, Astrid Lindgren, Ingmar Bergman och självklart ABBA Jag tycker att det finns stora skillnader mellan Holland och Sverige. När jag kom hit var det snö överallt, i Holland har man t. ex. bara 2 dagar snö under vinter. Sverige är ett vackert land. Första veckan när jag komde hit såg jag en älg, först trodde jag att det var en häst. Jag hade aldrig sett en älg för att i Holland finns det nästan bara rådjur och hjortdjur i skogen. Det är också väldigt lugnt i Sverige. Och att det finns stora trädgårdar i Sverige. Skolan är ochså lite annorlunda. Men jag tycker att det är jättefint attt bo i Sverige. Den här gången är det sista gången som jag skriver för Sunnebloggen. Nästa gång när jag ska skriva är i mars 2010. Michiel

Kommentarer

Anonym sa…
Hej!
Michiel vad tror du att det beror på att så många holländare flyttar till just Värmland? Vill man bo tillsammans med andra holländare kanske?

Populära inlägg