I Sunne är jag mer utomhus

Den här gången ska jag berätta om hur man bor i Sverige jämfört med Holland. I Holland bor cirka 17 miljoner människor. I Sverige bor cirka 9 miljoner människor. Holland är lika stort som Skåne. I Holland står de flesta hus på rad och nästa alla hus har 3 våningar. Vårat hus såg ut ungefär så. Längst när hade vi köket och vardagsrum. De var kopplad med varandra. Vi åt där och såg på tv och vi hade en toalett. På första våningen av huset hade vi 3 sovrum och en separat toalett och ett badrum med dusch och bad. På andra våningen hade vi ett sovrum till och ett tvättrum. Vår trädgård i Holland var ungefär 40 kvadratmeter. I Sverige har vi cirka 3500 kvadratmeter. Här i Sverige har vi ett vanligt hus. På bottenvåning finns köket, vardagsrum, matsal och badrummet. På första våningen har vi 3 sovrum och ett badrum till. Vi bor bredvid hotellet där mina mammor jobbar. I Holland jobbade de utomhus. Jag cyklade till skolan som nästan alla barn gör i Holland. Ibland cyklade barnen 5 till 10 km varje dag till skolan. I Holland har varje människa minst en cykel. För de flesta i Holland är cykla en hobby. I Sverige åker jag nu varje dag med bussen till skolan och jag cyklar mindre i Sverige än jag gjorde i Holland. När jag ville spela fotboll i Holland gick jag till ett fotbollsställe. Det var alltid barn ute som redan spelade fotboll där. Det var bara att fråga: “får jag vara med”. Jag fick alltid vara med (för dom tyckte att jag var bra). När jag bodde i Holland var jag mer inne och såg på tv. I Sverige är jag mer ute och spelar fotboll eller badar i sjön. Jag har köpt en surfingbräda i år. Det är jätteroligt leka i sjön som är så nära. När jag ville bada i Holland skulle vi åka 15 km till en badplats och när vi var där tog det 10 minuter att hitta en ledig parkeringsplats. Det var så himla mycket folk där så man kunde inte spela fotboll på stranden. När vi skulle bada inomhus var det också så mycket folk så när det var varmt i Holland var jag mest inne och duschade... Michiel

Kommentarer

Populära inlägg