Skillnader mellan fotboll i Sverige och Holland

Hej Den här gången ska jag skriva om fotboll. Det finns många skillnader mellan fotboll här i Sverige och Holland. I Holland finns olika åldersgrupper. Om man är 5 börjar man i F tills man är 8 år. Sen går man till E - där får alla som är 8-10 år spela. Efter detta går man till D, 10-12 år, sen till C, 12-14 år sen B, 14-16 år sen A, 16-18 år. Efter det blir det A-laget(18+ ) år. Jag började när jag var 5 år gammal och jag började i F17, nästa år gick jag till F12, sen F3 och sen F1. När jag var 10 år skulle jag till E. Jag hamnade i E3. Sen gick jag till E1, sen gick jag till D1 och sen en gång till innan jag flyttade till Sverige. I Holland har man nånting som “selectie”. Om man är riktig bra får man spela i laget som F2-F1 och E2-E1, D2-D1, C1-C2, B1-B2 och A1-A2. Varje selectielag har en kvalificerad tränare och det får inte vara din pappa. I Holland finns ofta mellan 100 och 150 killar i samma åldersgrupper och varje år selecterar man de 15 bästa spelarna för elitläger. Min första klubb var Roda’46 i Leusden. Efter 5 år bytte jag till AFC Quick i Amersfoort. Jag var vänsterback och spelade med nr 5. När man är 6 år kan man scoutas till proffslag. En av mina bästa kompisar (Dennis Spier) spelar just nu i ett proffslag (FC Utrecht). Han var 11 år när han scoutades. I Sverige spelar dom flesta lag långbollar. I Holland är det mer passningsspel. Det heter totalfotboll. Här i Sverige spelar vi med bara en domare, i Holland spelar vi men en domare och 2 linjedomare. I Rottneros spelar jag mitt –mitt. Jag var också uttagen i Värmlandslaget. Först började jag med zonläger Fryksdalen och sen var jag selecterad för elitlägret. Den 22-24 juni var jag på ett elitläger i Velen. Vi var 64 stycken. Efter lägret var det bara 30 stycken som fick gå vidare till Värmlandslaget. Nu har jag en träning varje månad med Värmlandslaget ända till juni nästa år. Sen är det 4 stycken som får gå till Halmstad(Sverige U-15). I Holland börjar man när man är11 år med ett elitläger som i Sverige heter zonläger. Och sen till ett “regioteam”. Sen går man till ett “distriktsteam” som Värmlandslaget och till slut har man Oranje onder 13. I Holland börjar man 3 år tidigare med landslaget. Hej då så länge/ Michiel

Kommentarer

Populära inlägg