Skolan har börjat igen

Den här gången ska jag berätta om skolan. Idag började skolan igen efter 9 veckor sommarlov. I Holland hade vi bara 6 veckor sommarlov. En stor skillnad mellan skolan i Sverige och Holland är till exempel mat. I Holland hade vi varje dag på grundskolan 1 timme matrast. Då gick/åkte vi hem för att äta lunch. Eller stannade på skolan och åt lunch där(man tog med egen lunch). Jag började 8.30 och första rasten var 10.00 till 10.20. Vi fick gå ut och spela fotboll eller nåt annat. I Holland spelade vi fotboll med 30 stycken på några meter. I Sverige går det att spela på ett riktig fotbollsplan under rasterna. Sen hade vi matrasten 12 till 1 och sen skolan från 1 till 3 och sen slutade vi klockan 3. Så såg en vanlig skoldag ut på grundskolan. I Holland på mellanstadiet såg en vanlig skoldag så här ut: Dom börjar 8.30 till 15.30 sen har dom 7 lektioner som är 50 minuter långa. Dom har en matrast som är 50 minuter och sen några korta raster. Jag har aldrig gott på mellanstadiet i Holland för precis när jag skulle flytta skulle jag till mellanstadiet. De har också mer ämnen i skolan i Holland än i Sverige. Jag går i klass 8a1 på Fryxellska skolan i Sunne. Vi är ungefär 20 stycken i min klass. I Holland var vi 27 stycken. I min lillasysters klass var de 30 stycken. Idag började skolan igen. Vi får inte ha skor på oss längre. Det stör jag mig på. För att vi har fått ett nytt golv. Imorgon ska jag berätta mer om skolan. Michiel

Kommentarer

Populära inlägg