Svårt lära mig svenska

Hej igen Den här gången ska jag berätta lite om skolan, vädret och Gräsmark. När vi åkte från hit till Gräsmark var det +5 grader i Holland och i Sverige var det –25 grader. Det var jättekallt. I Holland har vi ingen snö eller is på sjön under vintern. I februari finns det mycket snö här i Sverige, men i Holland spelade vi fotboll då. När jag flyttade till Sverige hade jag ganska svårt att lära mig språket. Första dagarna på Gräsmarksskolan var det jobbigt för jag fattade ingenting. Jag fick mycket bra hjälp av lärare, klasskompisar och fotbollslaget. Det kändes som jag skulle lära mig prata igen och lära mig ord som bil, träd och hus jag tyckte att det var ganska svårt. För i Holland använder man inte ä,å och ö. Första skoldagarna var jag väldigt trött för att jag bara hörde svenska på skolan. Jag fattade ingenting där dom pratade. Efter 1,5 år började jag på högstadiet Fryxellska. I Fryxellska fick jag första halva året hjälp med svenska specifikt för samhällskunskap och grammatik. Jag tycker att det är fint i Gräsmark, att det är vackert och vi har en fin sjö. Men det finns inte så mycket att göra i Gräsmark. I Holland hade jag också kompisar som tyckte att det var tråkigt att jag skulle flytta till Sverige. Om jag hade stannat i Holland skulle jag gå i 9:an. I Sverige börjar man i skolan 1 år senare . När mina foräldrar berättade det där trodde jag ‘det här kommer att bli kul’, men på andra sidan tyckte jag inte alls att det var roligt. När jag bodde i Holland och inte hade något att göra cyklade jag med kompisar till ett gamestore. Från Gräsmark går det inte att cykla till Sunne (det är drygt två mil) för att gå på ett Intersport eller nåt annat. Michiel

Kommentarer

Hejsan!
Jätteroligt att läsa bloggen när du skriver! Roligt eftersom du är ung och har ett annat land att jämföra med jämfört med Sverige. Och du skriver väldigt trevligt. Det gör det lätt att läsa.

Lycka till med ditt fotbollsspelande och ditt bloggande. Du glömmer väl inte att berätta om det för klasskompisarna :-)

Mvh Sussie Eklund

Populära inlägg