Kluster för mindre företag i tjänstesektorn


Vad är målet för små företag? Hur kan man skapa ett gemensamt mål?

Vad skulle få dem att tro på det? Hur skapa ett vinna-vinna-förhållande?
Var skulle kapitalet komma ifrån?

Vid min landning på åkern, kan jag rakt över sjön se Sillegården. Jag vet att Marianne som driver detta sliter natt och dag. Jag vet att de andra, i de flesta fall kvinnor, som driver turist- eller kulturanläggningar just nu går på knäna.

Deras verksamheter går nätt och jämt ihop sig. Ska jag vara riktigt krass, så är de nutidens slavarbetare, enda skillnaden är att de blir ivrigt påhejade från alla håll. Det är så bra om de förverkligar idén med upplevelseindustrin, det är den som är det nya. Men, var ska de hämta kraft och kapital för att få igång ett kluster?

Går jag åt andra hållet möter jag våra mjölkbönder. De äger knappt kläderna på kroppen och de arbetar mer än natt och dag. Förtjänst ingen. Pengar till utveckling? Pengar till att se över vattenytan? Nej, det är faktiskt mest ett hån.

Svaret på de två andra frågorna mål och vinna-vinna-förhållande kan nog bara bli att det måste upplevas som en positiv skillnad, inte ytterligare ett projekt eller brainstorming, som bara äter produktiv tid, från en som ingen tid har.

Vad samlar vi då för företag i detta kluster? En gemensam faktor skulle vara mindre företag i tjänstesektorn. Att bedriva produktion och producera något som man kan ta på, känna på, prissätta efter vad råvaran har för pris, transport och så vidare. Det är en sak. Där sker produktionsplaneringen åtminstone en stund innan produktionen sker.

/Anette Rhudin

Kommentarer

Populära inlägg