Multiplicatoreffekten


Jag fick länge försvara min krokiga väg till mitt yrkesliv. Jag började som naturvetare, mina starka ämnen var matte, fysik och kemi.
Fortsatte universitetsstudier och blev civilekonom. Där var mitt favoritämne nationalekonomi. Älskade begrepp som Multiplicatoreffekten. Det myntades av Keynes. Kort sammanfattat går den ut på att en ökning av konsumtion eller investeringar ökar inkomster mer än den ursprungliga ökningen, en så kallad multipel ökning.
Min bakgrund var krokig fram till mitt möte med professor Stig Ottosson. Han presenterade Fysikens kaosteori och hur väl den gick att använda i företags- och organisationssammanhang. Där gifte sig min bakgrund och jag fick svaret på mina val.

Fortfarande så tänker jag ständigt på utveckling. Fast man inte längre räknar med Multiplicatoreffekten, så finns den där som ett första val i mina tankar.

Vad är det som kan med små medel få igång de stora förändringarna, muren som revs i Berlin, till alla teoriers trots.

Örjan Sölvell som föreläste på Paper Provincedagen tog ett exempel på Silicon Valley att 1 biotechföretag gav 10 nya, i Frankrike 1 gav 1 företag och inget mer. Vari ligger skillnaden?

Rymdfärd mot jorden
Örjan Sölvell pratade kring klusterutveckling. Han startade med ett rymdperspektiv a la Fugelsang. Ett fantastiskt sätt att se på våra regionala gåvor.

När han närmade sig jorden, då såg allt hyfsat likadant ut, sen börjar man urskilja vatten och land, vid närmare granskning såg man att det skiljer väldigt mycket på de ansamlingar av resurser som finns.
Vindistrikt, Hollywood, bildistrikt, Silicon Valley, specialiteter som är kopplade till geografiska skillnader och möjligheter.

Kommentarer

Populära inlägg