Vad fyller vi tankarna med?



Värderingar och deras inverkan på våra attityder och vårt beteende är en mycket viktig fråga i vårt samhälle. Vi kan aldrig få till en förändring i våra beteenden om vi inte ändrar vårar värderingar. Och var kommer dessa ifrån? Jo, det är den sammantagna ”inmatning” av tankar, bilder och idéer som vi får under vår uppväxttid.

Hur blir då våra beteenden om vi matas med bilder som ovan. Eller att ”Passion for Business” för affärskvinnor, profilerar sig så som Petra Mede? Hur blir det om vi öppnar vår dagstidning och vid de flesta artiklarna, så har nästan samtliga bilder i tidningen varit på män.

Efter julottan förra året kunde jag konstatera att den var som NWT:s sportbilaga, den handlade bara om män. Fadern, sonen, helige ande, broder o s v. Vet ni förresten att 99% av alla historieböcker är skrivna av män. Inte bara historieböcker, utan skolböcker över lag.

Alla inom media måste se över och verkligen försöka att utveckla en plan eller strategi hur man tar sig ur detta. Annars kommer vi aldrig vidare med jämställdheten.

Tillbaka till bilden här har vi en stor växande sektor. I våra nordiska grannländer har detta varit en riktigt stor växande sektor. Men, hur kan vi tillåta oss att få våra tankar tankade med liknande bilder. Ingen skulle någonsin komma på tanken att visa en ”flintabild” när vi pratar ROT-avdrag eller en manlig affärstidning där någon viker ut sig på det sätt som Petra Mede gjort.

Det smyger sig in i våra tankebanor och vips så har vi beteenden formade efter dessa.

Kommentarer

Anonym sa…
Nej, detta är inte ok! Varför ställer Petra Mede upp på detta sätt? Vad vill tidningen säga med att visa upp henne i underkläder? I en tidning för affärskvinnor dessutom. Det är så dumt, så dumt, så man blir mörkrädd ...

Populära inlägg