Glöggtime

Nu börjar jultecknen hopa sig. Finns det egentligen något säkrare tecken på att julen närmar sig än invitationerna till olika glöggfester? I början av december tycker man fortfarande att den söta drycken både doftar och smakar gott. Nu för tiden får man ofta en hel del godsaker att äta till: ostar, bröd, skinka, godis o.s.v. Ibland är det rena minijulbordet. Igår var det premiär för min del. Eftersom jag har ett förflutet inom tandvården var jag inbjuden till Tandhälsans trevliga glöggfest. Att jag är gift med Hilmer som fortfarande är aktiv tandläkare, är säkert också en bidragande orsak. Samt att tandläkare Ulla Lundman och jag är gamla klasskamrater. Jodå, vi gick i samma klass hela högstadiet. Vi gick faktiskt också på samma gymnasium, men då var vi inte klasskamrater. Hwitfeldska är en stor skola och har många klasser inom varje årskull. Ulla tog tandläkarexamen före mig och Hilmer, och flyttade till Stockholm där hon arbetade i många år. Hennes dåvarande man var läkare och fick en tjänst på Centralsjukhuset i Karlstad. Först hamnade Ulla alltså i Karlstad och sedan här i Sunne som efterträdare till Håkan och Lena Brohagen när de gick i pension. Och här fanns alltså jag, hennes gamla klasskamrat från Göteborg. Medge att världen är liten! Men så är det: världsmetropolerna drar till sig människor från alla delar av världen.


Och tack mina vänner på Tandhälsan för den mysiga glöggfesten. Glöggen smakade härligt och minijulbordet var gott.

Kommentarer

Populära inlägg