Nytänkande och nyfiket

Skriver måndag den 21 december 2009 i almanackan, och är lite upprymd och glad efter ett PR-event vi genomförde i Karlstad på fredagseftermiddagen.

Vi genomförde en så kallad ”Flash Mob” i samverkan med Widelius Dance Company och Mitticity. 130 dansare hade synkroniserat kommit in på MittiCity klockan 13.55 fredag den 18 december. På given signal, en musikslinga som inleddes med vår egen ”ljudlogga”, släppte de sina ytterkläder och "frös" i en position i knappt 5 minuter. På sig hade de en orange T-shirt med texten "Quality Hotel Selma Lagerlöf önskar God Jul".

De fanns överallt inne på gallerian, och den som fick mest uppmärksamhet var en tjej som lagt sig i en trappa. Människor kom fram och tog pulsen på henne, frågade hur hon mådde, om ambulans skulle tillkallas, men hon fullföljde uppgiften med bravur.

50 av de medverkande hade kuvert i ena handen, vars innehåll var en julklapp (övernattningar, middagar, luncher, m.m.) från Quality Hotel Selma Lagerlöf i Sunne. Till en början var publiken försiktig, men när några hade vågat, spred sig informationen snabbt att det var julklappar och kuverten försvann snabbt. I morgon bitti ska vi träffa alla som hämtade ett kuvert, och dela ut julklapparna och det ska bli väldigt spännande att höra synpunkter och reaktioner.

Filmen från eventet ligger nu ute på Youtube och har bara under helgen fått flera hundra visningar. Kolla in http://www.youtube.com/watch?v=KuNGsQZTU6U

Vi har satt som intern målsättning att alltid våga tänka nytt, alltid våga testa gränser och alltid ha en arbetsmiljö och ett arbetsklimat där kreativitet och mod uppskattas. Under 2008 gjorde vi t.ex. en kampanj i Karlstad där vi smög ut tidigt i ottan och lade ut ca 200 kuddar på diverse ställen. De låg på parkbänkar, i busskurer, på restauranger, i gallerior och på alla tänkbara ställen. Varje kudde hade texten ”Lite trött? Få energi på Quality Hotel Selma Lagerlöf i Sunne! www.selmahotel.se”. Lite senare under dagen kompletterades kuddarna med en kort men intensiv radiokampanj, och vi fick genast den effekt vi eftersträvat. Kuddkriget som vi kallat det internt, hade ett extremt uppmärksamhetsvärde och vi blev uppringda av massor med människor från olika ställen. Detta ledde sedermera till att vi blev belönade av Marknadsföreningen med priset ”Årets nytänkare”, vilket var väldigt kul för oss alla.


Nu sitter vi och finslipar på nästa idé… och nästa.. :-). Håll ögon och öron öppna!

Kommentarer

Populära inlägg