torsdag 30 april 2009

7. Framgång kopplat till utveckling

Framgångar föder utveckling och den grafiska industrin i Sunne har krönts med Broby Grafiska och hotell Selma SPA+ har hjälpt ”wellness industrin” på traven i hela Sverige och inte minst i Sunne. Så mycket av må bra hormonet oxytocin som producerats här.

Inga-Lill vaknade en morgon med en stark dröm med sig från sömnen. Hon befann sig på Solbacka och lyssnade på en koncert. Hennes känsla av välmående var påtaglig. Om Inga-Lill Lindqvist kan gör covers på sig själv och upprepa sin envishet, så kommer snart Solbacka att vara ett faktum. En skola där vi utvecklar friskvården. En friskvård som är betydligt billigare än all denna sjukvård som frodas i vårt samhälle. En friskvård som kommer att göra skillnad för folkhälsan.

En ort där det frodas utveckling och utbildning håller sig levande. Cornelius sjön; ”Så länge det finns ungar, så finns det hopp.”

Våga vägra finanskrisen och ta vara på alla de råvaror som vi har här i Sunne. Satsa på barn och ungdomar i Sunne, låt dem smittas av Selmas entreprenörsanda. Låt dem få höra alla dessa framgångar som formats med tiden. Tänk om regeringen satsade pengar på ”kärnvirket” i vårt samhälle, istället för att blåsa liv i döda hästar. Nej, hoppas att denna lågkonjunktur skiljer agnar från vetet och tydligt visar vilka som rört sig framåt mot tjänstesektorn, turismen och lämnat det gamla bakom sig.

Selma var en förgrundsfigur när det gäller tjänstesektorn. När bönderna slet för brödfödan, tyckte de att det var orätt att Selma, som inget gjorde, skulle ha så bra betalt. Betalt för att bara sitta och tänka och inte göra någonting. Och allt det hon gjort för oss kan inte mätas i varken pengar eller BNP.

Bygg vidare på alla de möjligheter vi har. Vi har god jordmån, må bra mån och framförallt världsklass av ordmån. Det finns fortfarande mängder med möjligheter kring detta.

Tack Selma för allt du gett oss att förvalta. Sunne hade aldrig blivit det vi är idag utan dig.

Tack även till alla de entreprenörer som skapat det vi har idag. Alla de som har gått från tanke, ord och till handling och verkligen verkställt sina visioner. Tack!

onsdag 29 april 2009

6. Hm, hm-stället där man kan må bra

I slutet 1980-talet så börjar paret Hedlund få en näst intill bisarr tanke i huvudet. Herta Hedlund är uppväxt i Österrike och väl bekant med kurorterna som ligger insprängda i bergen. Orter dit folk åkte för att bara vara och må väl.

Idag finns ca 1 600 ord kopplade till ”wellnessindustrin”, då fanns inget! När de skulle presentera sina planer hade de inte ens ett namn för det som de ville skapa. Det kan man kalla visioner.

Namnet blev inte hm, hm stället utan Life Center och Sagolika Sunne fick ett eget sagoslott. Ett hotell där endast det bästa var bra nog. Bäst inom livshantering.

Stärkta av Hotell Selma Lagerlöfs framgångar fanns inga tvivel kring denna enorma satsning. Liksom konjunkturerna har gått upp och ner, så har hotellbranschen hängt på. Med facit i hand kan vi bara konstatera att för upplevelseindustrin så har de båda hotellen spelat en stor roll. De har tagit en frontroll när de gäller profileringen av Sunne kommun.

tisdag 28 april 2009

5. Guld- eller rötägg

Mitt i all flytt yra befann sig Tetra Pak i en lite svår situation, skåningarna ville inte flytta till Värmland. Ett stort behov av grafisk kompetens uppstod i Sunne.

Vi pratar början av 1990-talet. Gymnasiet hade precis mjukstartat med datautbildningar och Inga-Lill Lindqvist var den drivande kraften bakom detta.

Länsarbetsnämnden ställde en förfrågan till Inga-Lill, om 16 platser för en grafisk utbildning. Denna skulle riktas till de som kunde tänka sig Tetra Pak som arbetsgivare. Utbildningen gick hem, det blev väldigt bra och tanken på en fortsättning i större skala föddes. Nu var det skarpt läge, mitt i lågkonjunkturen ville Inga-Lill att man skulle satsa och bygga en hel skola! Grafisk utbildning i Sunne skulle det så småningom resultera i.

Det stormade i de politiska leden och det var antingen för eller emot som gällde. Det fanns inga ljumma åsikter i denna fråga. Inga-Lill har två skokartonger, en med urklipp där hon framställs som ”rötägg” och en där hon framställs som den hon är, ett riktigt ”guldägg”.
Dessbättre fick hon gensvar för sina idéer och från 16 elever så finns idag 500 elevplatser och det är gymnasium, KY (Kvalificerad Yrkesutbildning) och Universitetsutbildningar med inriktning på grafisk produktion.

Då fanns det 125 personer som arbetade i Sunne inom Grafisk industri, nu är det 700! Det kallar jag tillväxt. Det bevisar att utbildning och utveckling är nära kopplade till varandra.

Då var det 2 medarbetare anställda på Broby Grafiska idag 65 stycken.

Då 600 kvadratmeter yta och idag 8000 kvadratmeter för utbildningarna.

Av de 500 eleverna är det 220 som är utifrån boende i Sunne och 60 har skrivit sig här under skolgången. Det innebär att Sunne kommun har ett litet guldägg, som ruvar på tillväxt och fräscha pengar.

När andra räknar pennor och suddgummi, då kalkylerar Inga-Lill & co med miljoner för tryckmaskiner som är helt unika i sitt slag. Tryckmaskiner som är det bästa i Europa. De har verkligen lyckats placera Sunne på världskartan.

måndag 27 april 2009

4. Tetra Pak till Sunne

Tetra Pak är idag Sunne kommuns största arbetsgivare. Det kan verka hur naturligt som helst. Men valet av placeringsort är inte lika naturlig. För här spökar återigen platsens talang, Selma. Hennes bidrag till eftervärlden bevisar återigen att hon är i världsklass.

Tetra Paks ledning förhandlade med Värmland om etablering av en Tetra Pak produktionsenhet och kravet var en befintlig lokal att flytta in i. Värmland skickade delegater som talade sig varma för de östra delarna av Värmland. Där fanns etableringsbidragen och där fanns redan starka industrikulturer. Detta resulterade i att Tetra Pak åkte upp till Värmland på en östlig turné.

Med i sällskapet fanns Kaj Wahlgren, vice VD för AB Tetra Pak. Kaj var måttligt intresserad av östra Värmland. Hans preferens var mitt i Värmland – Sunne. Samma tankebubblor som paret Hedlunds fall dök upp i Kajs hjärna. Det var återigen Selma, naturen, fritiden med Ski Sunne på vintern och golfen på sommaren. Med en industri som har så mycket skiftgång, så är det en avgörande framgångsfaktor att kunna erbjuda sina anställda en rik fritid, året om. En annan bidragande orsak till etableringen i Sunne var närheten till råmaterial och kunder för denna typ av verksamhet. Kaj hade dessutom enbart positiva intryck av Hotel Selma Lagerlöf, där han som gäst upplevt dess kvalitet. Utsikten över Fryken satt som en permanent utställd tavla på näthinnan.

Innan de avslutat sin turné genom östra Värmland sa Kaj: ”Jag tycker vi ska ta och titta på Sunne som etableringsort innan vi beslutar oss.” Och när de anlände till Hotel Selma Lagerlöf bjöd hela Sunnes upplevelserum på en magnifik väderlek. Solen sken över Fryken och en blå himmel ramade in hela konstverket. På trappan upp till hotellet vänder sig Kaj om och ber sina medresenärer om detsamma och säger: ”Titta ut över Fryken, så förstår ni vad jag menar när jag säger att Sunne är perfekt för vår etablering.”

Ingen i sällskapet hade något annat att tillägga och som vi alla vet så finns Tetra Pak i Sunne. Inte i då befintliga lokaler, utan i nybyggda moderna. Finns bara viljan och storslagenheten, så är ingenting omöjligt.

fredag 24 april 2009

3. Varumärket Selma Lagerlöf

Det perfekta konferenshotellet skulle finnas i en miljö där man kan dra nytta av fyra optimalsäsonger, vinter- skidåkning, vår och höst- konferens och sommar med en underbar natur, med golfbana och fritidsaktiviteter som berikar för turister.

Namnet på hotellet skulle vara Selma Lagerlöf hotell. Detta av en enda stor anledning, namnet var världsberömt och det associerade till kvalitet. Namnet var ”Sesam öppna dig”, inte minst på den tyska marknaden. Ett Tyskland som värderar Selma och hennes verk högt. Idén var brilliant.

Vackert beläget med utsikt över Fryken, ofta förekommande i Selmas verk och med en hög kvalitet på hotellet. Makarna Hedlund var först med det senaste. Ingen hade tidigare skådat kiwi eller någon annan exotisk frukt, på frukostbordet tidigare. Ingen företagare hade upplevt att man kan höja sin företagskonferens genom den omgivning, den mat som serveras eller det proffsiga bemötandet. Allt andades en väl genomtänkt affärsidé. Och det gick som tåget, det var ett mycket framgångsrikt koncept som gav mersmak. Vi återkommer till detta.

Selmas signum blev som om hon gjort det riktigt tunga arbetet, grävt diket och makarna Hedlund kunde fylla det med vatten, vatten som kunde ringla iväg och följa ett redan uppgrävt spår; Kvalitet, mystik, lokal stolthet, nytänkande.

Nytänkande är inget bra ord för Selmas verk. Kanske man vågar sig på att kalla Selma för ”för evigt tänkande”. Jag lyssnade på boken ”Jerusalem” nyligen och det är helt fantastiskt hur Selma kunde beskriva området där nere för mer än 100 år sen, på ett sätt som lika gärna skulle kunna ha varit idag. Så tidsenligt. Hennes tankar kring konflikter i mellanöstern och allmänna miljöfrågor kunde ha varit rubriker i vilken daglig modern tidning som helst. Hennes tid är sen länge ute, men hennes nedskrivna tankegångar är så inne.

På måndag fortsätter berättelsen...
(Första inlägget i Anettes berättelse ligger längst ner. Det inlägg som lagts in senast hamnar överst i bloggen. Bloggberättelsen byggs vidare dag för dag - så kom ihåg att titta in så att du har koll på vad som händer på Sunnebloggen!)

tisdag 21 april 2009

2. Ett samtal mellan två makar gjorde stor skillnad för dagens Sunnebor

Makarna Herta och Walter Hedlund slår upp morgontidningen i mitten av 1970-talet och ser en annons, en tomt, för hotell och i Sunne. Deras entreprenörshjärnor slår igång på högvarv. Bilden av ett modernt konferenshotell formas. Ett hotell i just Sunne.

En spontan anledning var att Sunne gjort ett positivt intryck på paret Hedlund. Walter, som kom från Ekshärad, hade som barn och ungdom upplevt Sunne som speciellt. Ett Sunne där Mårbacka och Rottneros fanns med som en naturlig bild i barndomen. Här fanns allt t o m trafikskola och där hände det alltid något. Walter tyckte helt enkelt att Sunne, det var en Metropol.

Fortsättningen på historien kommer imorgon...
Första inlägget i Anettes berättelse ligger längst ner. Det inlägg som lagts in senast hamnar överst i bloggen.
Bloggberättelsen byggs vidare dag för dag - så kom ihåg att titta in så att du har koll på vad som händer på Sunnebloggen!

1. Gumman i graven bredvid

På kvällen när det är dags att gå och lägga sig och den sedvanliga ritualen att dra för gardinerna sker, då tittar jag alltid ut och blicken fastnar varje gång på Selmas grav. Den finns där strax utanför mitt sovrumsfönster. Jag inne i värmen, hon ute i kylan, under de stora träden. Jag är levande och hon död, men i allas medvetande är hon mer levande än någon annan person i trakten.

Det är en svindlande tanke att därute i mörkret, knappt upplyst, ligger världens första och högt aktade kvinnliga författare. Hade vi varit i livet samtidigt hade jag nog aldrig haft en chans att komma till tals med henne. Nu kan jag helt utan vidare småprata med henne och önska henne en god natt, som det mest naturliga i världen.

Att vi dagligen tar del av hennes storhet ska jag med nedan skrivna text försöka belysa. Utan Selma hade det inte funnits något Hotel Selma Lagerlöf eller Tetra Pak här i Sunne. Därmed hade inte den grafiska utbildningen fått det fotfäste den har idag, inte heller att hela ”wellness” industrin hade haft sitt svenska ursprung här. Allt för att Selma levt och verkat här i bygden.

Vid ett tillfälle fick jag uppdraget att skapa en föreläsning om Sunne Kommuns utveckling och framgång. Det var ett uppdrag som jag kastade mig över med hull och hår. Jag intervjuade de personer som vi nedan ska ta del av och jag skrev och skapade en bildserie kring detta. Vilken råvara, så klockren, från ett steg till ett annat. Det var ingen ”röd tråd” det var en grov röd tamp, som startar med Selma och mynnar ut i en framgångsrik kulturell bygd, Sunne Kommun.

Vilket föreläsningsmaterial, vilken grej för en konsult som normalt föreläser om Varumärkesbyggande! Men, mitt i all kreativitet slog det dåliga självförtroendet till. Vad ska folk säga när de kommer till Sunne för att lyssna på dess framgångssaga och in kommer en föreläsare och ut ur denna kommer inte en vacker klingande värmländska, utan en sydländsk dialekt. En dialekt som starkt påminner om ett landskap som Selma uteslutit ur ”Nils Holgerssons underbara resa”. Ja, ni vet nog svaret; Halland.

Av någon anledning är Selma orsaken till att flera generationer svenskar haft geografi med landskapet Hallands frånvaro. Vad var anledningen? Det kan ju inte ha varit okunskap, för hon måste ha passerat Halland på vägen ner till Landskrona. Det kan ju inte heller ha varit att Halland inte platsade i en ”underbar resa” för det är ju ett väldigt vackert landskap samt dessutom tacksamt lätt att lära in dess åar på en geografilektion.

Personligen tror jag att anledningen var dialekten. Hon ringde säkert till någon, i Hallands residensstad, Halmstad. En signal, på dåtidens dåliga ledning, bara för att checka av lite småsaker innan manuset skulle vidare till tryck. Selma pratade med en Halmstadbo, med sina svalda ”R” och diftonger, som endast hallänningen själv kan uttala. ”Kåtämad spoatsjoata” istället för T-shirt samt ”koav å guaka” är uttal som gjorde att hon la på luren och konstaterat att detta kan aldrig tillhöra Sverige. Sagt och gjort. Detta kapitel togs bort. Så gick det som det gick och det blev svensk geografi, med ett landskap mindre.

När jag uttalat dessa funderingar högt för min man, då slog det mig att hon nog vill sona sina misstag. Självklart skickar hon en som är född och uppvuxen i Halmstad att prata om sig som Platsens talang. Från sin himmel, med bättre perspektiv, har hon tvingats inse att Halland borde haft sin givna plats i ”Nils Holgerssons underbara resa”. Med den förklaringen så är det väl bara för åhörarna att gilla läget. Gilla att det inte är den klingande värmländskan som förmedlar framgångshistorien.

söndag 19 april 2009

Bloggare nr 1 - Anette Rhudin

Jag är född i Halmstad, Halland, och är gift med en värmlänning (munkforsing). Två barn och en hund har jag och bor i Östra Ämtervik.

Jag är utbildad civilekonom med internationell marknadsföring som fördjupning. Dessutom har jag gått på college i USA och har vidareutbildning i organisationsutveckling och kommunikation. Tidigare har jag arbetat med marknadsföring och försäljning, som säljare och produktchef på Wasabröd och Munksjö Hygien. Sedan 1993 driver jag eget företag, Dirigo, med föreläsningar, coaching och kartläggningar.

Dirigo betyder rikta, vända och styra upp på latin och det är min vardag. Ett nuläge fastställs, vad är våra styrkor, en inriktning och till slut handling för resultat.

Jag är mycket för utveckling och förändring ... i rätt riktning.

lördag 18 april 2009

Presentation av bloggarna

Anette Rhudin
Inflyttad hallänning från Östra Ämtervik som driver eget konsultföretag och är starkt engagerad i bygden, nätverket Majorskorna och mycket mer.
Bloggperiod: 20 april-3 maj 2009, 16-29 november
Ämne: Berättelsen om Sunne – knyter ihop historien med nutid

David Beattie
Prisbelönt frisör från Skottland som bosatt sig i Sunne. Har tidigare haft salonger i bland annat Europa, Bermuda, Japan och Indonesien med internationella kändisar som kunder. Skriver böcker.
Bloggperiod: 4-17 maj 2009, 14-27 december
Ämne: Platsens talang – betraktelse av Sunne ur ett internationellt perspektiv.

Helene Tursten
Författare med Sunne som hemort. Har skrivit flera böcker om kriminalkommissarie Irene Huss, som även filmatiserats. Böckerna och långfilmerna erövrar världen. Förutom till Norden är filmerna som exempel sålda till Tyskland, Österrike, Schweiz, Belgien, Luxemburg och Holland.
Bloggperiod: 18-31 maj 2009, 30 november-13 december
Ämne: Livskvalitet

Ina Forsberg
Ung eldsjäl, född och uppvuxen i Sunne, som jobbar som artist och producent. Har satt upp och medverkat i flera shower. Planerar att starta artistskola för ungdomar i Sunne.
Bloggperiod: 1-14 juni 2009, 5-18 april 2010
Ämne: Entreprenörskap och showbusiness

Bibbi Nilsson
Utbildad kock och sommelier, som återvänt till hembygden Västra Ämtervik. Har arbetat som lärare på Restaurang- och hotellhögskola i Grythyttan och skriver om vin i magasin.
Bloggperiod: 15-28 juni 2009, 11-24 januari 2010
Ämne: Mat ur ett lokalt perspektiv

Olov Atterfors
Sunnepôjk som utvandrat till Centralamerika och bor nu i Guatemala. Arbetar som biståndsarbetare. Äventyrare som rest i stora delar i världen.
Bloggperiod: 29 juni-12 juli 2009, 25 januari-7 februari 2010
Ämne: Sunne på distans

Jakob Hultkrantz
Skådespelare och regissör, hitflyttad från Stockholm men uppväxt i Kalix i Norrbotten. Bor i Sunne och är anställd på Västanå Teater. Berättarladan står beredd att öppna portarna till Kalevala som spelas hela sommaren.
Bloggperiod: 13-26 juli 2009, 8-21 februari 2010
Ämne: Berättandet och vad det är som gör att en teatergrupp etablerar sig i just Sunne

Susanne Lefwerström
Ansvarig för hälsoterapeututbildningen på Broby Grafiska i Sunne. Född och uppvuxen i Sunne.
Bloggperiod: 27 juli-9 augusti 2009, 22 februari-7 mars 2010
Ämne: Hälsa/wellness – utvecklingen av hälsotrenden som startade i Sunne en gång i tiden – Selma Lagerlöfs far, löjtnant Erik Gustaf Lagerlöf, startade brunnsrörelse år 1855 i Södra Ås, Sveriges första spa etablerades i Sunne 1990 och på den vägen är det…

Michiel van Etten
Tonåring från Holland som med familjen flyttat till Gräsmark. Stor talang i fotboll och går i klass 7 på Fryxellska skolan.
Bloggperiod: 10-23 augusti 2009, 8-21 mars 2010
Ämne: Livet i Sunne jämfört med Holland

Felix Egegren
Inflyttad till Sunne för andra gången. Första gången som präst, arbetar nu som ungdomsstödjare på högstadieskolan Fryxellska och är engagerad i Västanå Teater.
Bloggperiod: 24 august-6 september 2009, 22 mars-4 april
Ämne: Bemötande – konsten att möta människor

Markus Johansson
Entreprenör som driver Sunne Vattenland. Har även haft ett starkt engagemang i närradion. Bosatt i Sunne sedan flera år.
Bloggperiod: 7-20 september 2009, 28 december-10 januari 2010
Ämne: Entreprenörskap

Ingemar Robertsson
Pensionerad officer, född och uppvuxen i Ingmår. Projektledare för Landsbygdsriksdagen som hålls i Sunne hösten 2010. Har eget lantbruk.
Bloggperiod: 21 september-4 oktober 2009, 19 april-2 maj 2010
Ämne: Landsbygden

Sanna Pedersen
Sanna är 18 år och född och uppvuxen i Sunne. Hon har under hösten flyttat till Stockholm för att studera estetikprogrammet på Södertörns högskola.
Bloggperiod: 5-18 oktober 2009, 3-16 maj 2010
Ämne: Ung i Sunne och tankar om hemorten på distans

Mia Petzäll
Inflyttad från Borås. Har på senare år omskolat sig och arbetar nu som fotograf. Flera bilder har uppmärksammats i internationella tävlingar.
Bloggperiod: 19 oktober-1 november 2009, 17-30 maj 2010
Ämne: Platsens talang i bilder

Marielle och Christer Westlund
Marielle och Christer är entreprenörsjälar som genom företaget Me University arbetar för att föra in entreprenöriellt lärande i skolan.
Bloggperiod: 2-15 november 2009
Ämne: Entreprenöriellt lärande

Mattias Nord
Mattias är vd för Quality Hotel Selma Lagerlöf och brinner för att utveckla hotellet genom att ta tillvara på de möjligheter den berömda författarinnans namn skänker.
Bloggperiod: 14-29 december 2009
Ämne: Att ta tillvara på platsens talang

Nathalie Nermark
Nathalie är 12 år och går i sexan på Skäggebergsskolan. Hon är en duktig skribent och vann förra året en skrönatävling. Fritiden tillbringar hon oftast i ishallar.
Bloggperiod: 15-26 mars 2010
Ämne: Ung i Sunne

Terje Thoresen
Terje är dansaren som efter en lång och framgångsrik karriär på bland annat Operan och Cramérbaletten, valde Sunne som bostadsort. Är en mycket aktiv pensinär med många järn i elden.
Bloggperiod: 29 mars - 9 april 2010
Ämne: Platsens talang