Skådespelartransfer

I dagarna har jag skrivit på för Uppsala Stadsteater. Den som vill, kan se mig i några föreställningar där, från hösten 2010 till våren 2011. Det har inte varit ett helt enkelt beslut.

Uppsala Stadsteater är en av Sveriges mest intressanta teatrar. De fick pris för detta nyligen;

”Svenska teaterkritikers förenings TEATERPRIS 2009 går till scenen Uppsala stadsteater som under året vågat friskt och vunnit mycket.”

Teaterchefen Linus Tunström med sin stab av kreativa skådespelare och konstnärer har min största respekt för sitt arbete. Det är utan tvekan smickrande och glädjande att få erbjudande om engagemang på denna scen.

Samtidigt arbetar jag redan på en annan av Sveriges mest intressanta teatrar; Västanå Teater. Jag har slagit ner mina bopålar kraftigt i den Värmländska frodiga myllan. För att jag vill det. Det är här i Sunne jag bor, vill bo och kommer fortsätta att bo. Här finns min kärlek och det är här mina barn växer upp. Det är inte lätt att lämna en arbetsplats man älskar ens för en kortare period. Det har inte varit ett helt enkelt beslut!

Följande parametrar fick väga tungt i avgörandet:

Uppsala Stadsteater har erbjudit mig mycket intressanta uppgifter. Det handlar om en relativt kort begränsad period av pendlande, där familjen stundvis kan följa med.

Västanå Teater och Leif Stinnerbom har varit väldigt tillmötesgående. Han och jag delar uppfattningen att det är berikande för samarbetet och den konstnärliga formen att man ibland arbetar med andra. Man kommer tillbaka med nya erfarenheter. Han har själv gjort det flera gånger. Den här gången är det jag som gör det. Jag har hans fulla förståelse och stöd.

Vi har tillsammans med Uppsala kunnat lösa det så att jag kan medverka i Västanå Teaters sommarproduktion ”En Midsommarnattsdröm” och vara tillbaka till nästa års hemliga storsatsning.

Men utan min underbara sambo som tänker i positiva lösningar, hade detta överhuvudtaget inte gått att genomföra.

Jakob Hultcrantz Hansson
Skådespelare

Kommentarer

Populära inlägg