Torsdag

Idag hittade jag mitt fjärde gråa hårstrå!! Börjar jag bli gammal nu? Hårstrået var faktiskt mer vitt än grått, ganska vackert tycker jag. Har inget emot att bli gråhårig, det är vackert med ett naturligt åldrande. Varje linje i ansiktet berättar något för mig och jag kan läsa av i en medmänniska jag möter vilket sorts liv hon lever. Skrattgropar som blivit allt djupare med åren. Små kråksparkar runt ögonen.

Visst är det vackert!

Tycker man tydligt kan se om en äldre människa haft ett liv i harmoni eller disharmoni i ansiktet. Vad säger ögonen? Munnen? Alla linjer i ansiktet? Vad utstrålar kroppshållningen?

Nu börjar ålderstecken suddas ut allt mer med den moderna teknikens hjälp. Det verkar inte vara ok att åldras naturligt längre. Visst är det viktigt att vi trivs med vår kropp, men behöver vi gå så långt som till plastikoperationer och injiceringar?? Vi kan göra mycket för våra kroppar utan att behöva kirurgins hjälp.

Hur gammal vill jag bli och vilket slags liv ska jag fortsätta leva då?

Om jag vill bli gammal och uppleva ålderns höst med livskvalitet och god hälsa behöver jag se över min livssituation idag. Vilka val tar jag för min hälsa och mitt välmående? Varje dag tar vi val för vår hälsa. Vi äter, vi tänker, rör oss, använder hudvårdsartiklar, balanserar mellan vila och aktivitet, läser, ser på tv osv. Gör jag medvetna val för min hälsa? Vi vet idag med hjälp av forskningen att framförallt stress, rökning, alkohol dåliga matvanor (även sovvanor tror jag) starkt solande påskyndar kroppens åldrande betydligt.

- Arvet spelar dock den största rollen för åldrandeprocessen. Men omständigheter i miljön kan förkorta den potentiella livsramen. Det gäller att förvalta den grundplåt man fått på rätt sätt.
Skriver Brun Ulfhake forskare på Karolinska institutet.

Ja vilken grundplåt har jag med mig i mitt DNA, och hur förhåller jag mig till den vetskapen? Det har alltid funnits individer som blivit gamla, oavsett vad som hänt under historiens gång. Men tack vare bättre levnadsvillkor och en förbättrad sjuk och friskvård har människans medellivslängd ökat markant under det senaste århundradet.

Hur vill vi ha det i Sunne på vår ålders höst?? Har våra gamla det bra idag? Tar vi tillvara våra äldres erfarenheter och visdom? Upplever att vi i vårt moderna samhälle glömmer bort hur många års erfarenheter och kunskaper de äldre besitter. På vilken arena ska våra generationer mötas och få mer utbyte av varandra?

Fyrtiotalisterna som exempel är många, tar snart pension och kommer antagligen inte acceptera att bli overksamma med sin nyfikenhet, kunskap, drivkraft och målmedvetenhet. Vilken gåva att efter yrkeskarriär kunna välja ut guldkornen i tillvaron och lägga ned energi på det man brinner för! Fyrtiotalisterna kommer säkerligen inte att nöja sig med att titta på! Det är dem vi snart kommer att få möta inom hälsobranschen med sina ålderskrämpor och ålderförändringar, men fulla av vitalitet och krav på god service, kunskap, proffessionalitet och hög kvalitet. Hur ska vi bemöta dem?

Sunne kommun skickar i dagarna ut en enkät till 1 000 medborgare i vår kommun angående service, möjligheter att påverka med mera. Samtidigt genomförs undersökningen i 47 andra kommuner i Sverige. Ni som får chansen att besvara var med och påverka!

”Jag sköter om min inre miljö och är därför stark och vital i den yttre!”

Susanne

Kommentarer

Populära inlägg