Om utsatthet och krossade drömmar

Hon ser honom i ögonen och tror att han älskar henne.

Men hans ögon ser på henne på ett helt annat sätt än vad hon någonsin skulle kunna drömma om. Att handel med människor har förekommit i hundratals decennier är inget nytt. Men när skall vi förstå och sätta stopp för det? När skall människor se ett lika värde i varandra??


Kvinnohandeln är idag stor. Män handlar både kvinnor och pojkar. Jag står på Landvetter flygplats för att där fånga upp kvinnor som kommer till Sverige av en anledning; de tror att de ska bli älskade, respekterade och få leva ett liv i harmoni. Men drömmen om detta kraschar, och i stället förvandlas en dröm om ett liv i ett vackert Sverige till en mardröm, till ett helvete av förnedring och förkastelse.


Medan jag väntar på flygplanet som kommer från Afrika, kommer två kvinnliga poliser fram till mig och undrar vad jag gör där med min kamera, då det inte är tillåtet att fotografera på denna plats. Jag förklarar att jag är här i syfte för att fotografera kvinnohandel, som ett led i ett projekt som Länsstyrelsen i Värmland driver. Ett projekt som landshövding Eva Eriksson står bakom och som går ut på att stoppa handeln med kvinnor. Och med tillåtelse av Landvetters personal för att i ett gott syfte ge våra medmänniskor kunskap och visa en verklighet som finns runt omkring oss här i dag, får jag fotografera.


Båda de kvinnliga poliserna blir genast mycket engagerade och berättar att de får se mycket av denna ”vara” här. Den ena av de två kvinnliga poliserna berättar bland annat om en mycket högt uppsatt läkare på ett av Göteborgs kända sjukhus. Självklart nämns inga namn i detta sammanhang. Men historien rör en ung pojke som denne ”högt” uppsatte läkare tagit hit, enbart i ett syfte att bruka honom för SEX! Pojken som hade kunnat vistas öppet med läkaren i Thailand började plötsligt ställa lite krav på sin överordnande. Han ville få vara med honom ute bland människor och tillbringa tid med honom bland hans umgänge även här i Sverige, för att han tyckte att han var helt isolerad i mannens lägenhet. Mannen hade han ju kunnat umgås öppet med honom i Thailand. Varpå läkaren desperat ringde polisen och bad dem hämta pojken.


Var finns respekten? Var finns människans naturliga instinkt av att leva i harmoni och älska på ett äkta och värdigt sätt?

Kommentarer

Populära inlägg