Stadsloppet

När man söker in till polishögskolan så är det olika tester, såväl teoretiska som fysiska.

Vad gällde teorin så var det inga större problem. Med det fysiska däremot fick jag kämpa.

Proven består av harres test vilket är lite kullerbyttor och snabba förflyttningar i ett bestämt mönster, inga större problem. Sedan ska man dra en docka som väger 77 kg ett visst antal meter, inte heller några som helst problem.

MEN innan dessa aktiviteter ska man springa 2 km på under 9.30 minuter (för killar och 10 minuter för tjejer).

Här kan jag säga att jag stötte på patrull i början.

När jag fick reda på att jag hade gått vidare till fysproven, vilka skulle ske i Falun, så mätte jag upp 2 km på relativt plant underlag och började springa. Dom flesta jag pratade med innan, sa att löpningen kan väl inte vara några problem. Sedan talar dom om att i skolan sprang dom minsann 2 km på under 7 minuter, och att 2 km kan man springa på ren vilja. Till alla dom som sagt eller tänkt så här säger jag bara I DARE YOU!!!

Min tid första gången jag sprang håller jag för mig själv, men det var brutalt mycket mer än 9.30 kan jag säga.

Jag märkte ganska snabbt att om jag skulle klara det här så måste jag ha hjälp. Hjälpen kom att bestå av en 198 cm lång och 120 kg tung slavdrivare. Det enda denna person ville ha som tack av mig om jag kom in på skolan, och han med andra ord hade lyckats med min träning, var att jag skulle springa Karlstad stadslopp med honom.

JAG SPRANG STADSLOPPET. Och kan bara konstatera att utan honom hade jag inte arbetat som polis idag. TACK.


Under denna period i mitt liv blev det ett antal mil på elljusspåren i Sunne kommun, och jag märkte vad mycket lättare allt gick när konditionen blev bättre och bättre. Jag springer inte riktigt lika mycket nu, men några varv i veckan försöker jag hinna med och konstaterar varje gång vilken tur jag har som bor i Sunne kommun.

Hej och tack.

Vilken tid jag fick på Stadsloppet? Det spelar väl ingen roll, (men jag sprang snabbare än vad Stefan Ranunger gjorde i slalompjäxor illa fall.)

Kommentarer

Populära inlägg