Bemötande på skolschemat


Ja, nu är det min tur att blogga. Jag heter Tina Jörlén och har arbetat på Klarälvdalens folkhögskola i över 20 år. Min folkhögskoleresa har varit lång och spännande.

I mitten på nittiotalet fick jag förfrågan av vår dåvarande rektor om jag ville starta upp en kurs för deltagare med funktionsnedsättning, och det ville jag naturligt vis gärna. Med tanke på att utav landets 150 folkhögskolor fanns det bara kurser för denna målgrupp på 29 andra folkhögskolor. Så jag tvekade inte en sekund.

I mitten på 2000 talet pratade vi mycket om bemötande i klassen och flera av deltagarna på kursen ansåg att vi på folkhögskolan skulle starta en kurs för människor som skulle arbeta ute i omsorgen. Bemötande skulle vara en av de viktigaste frågorna som skulle genomsyra kursen sa man. Sagt och gjort. Jag och min kollega Lisa Carlsson frågade vår rektor Leif Nilsson om det fanns utrymme för en kurs i Socialpedagogik på skolan och till vår glädje svarade han ja. Han till och med ansåg att det var en riktigt bra idé. I maj 2008 lämnade jag över ansvaret för kursen med deltagare med funktionsnedsättning till Lasse Bredberg och Sofia Sättermon. (Ni har redan kunnat läsa på Lasses blogg hur Sofia och han driver kursen för deltagarna med funktionsnedsättningen utvecklingsstörning).

Höstterminen 2008 startade vi första kursen. Nu i augusti startade vi tredje kursen i Socialpedagogik. Tiden går fort.

Nytt för i år är att vi läser alla ämnen i block. Just nu håller vi på och läser pedagogik. På onsdag ska deltagarna redovisa ”sin” pedagogik. Efter pedagogik kommer blocken psykologi, psykiatri/socialpsykiatri, människan social och kulturellt och sista blocket i maj nästa år blir etik. I ämnet etik ingår också våld och aggression samt kriminalitet och droger. Lisa som är ansvarig för kursen i vård och omsorg, arbetsmiljö och estetiska ämnen har idag tagit hit vår kollega Lars Jonsson som arbetar i Stöllet på turistutbildningen. Lasse har haft kurs i hjärt- och lungräddning. Alla klarade kursen och kommer inom kort få ett kompetenskort som bevis på att de kan hjälpa alla människor som drabbats av ett plötsligt oväntat hjärtstopp.

Vi försöker varva teori och praktik så mycket det bara går. Förra läsåret tog vi hit många bra föreläsare, bland annat så var HG Storm här och föreläste om neuropsykiatriska funktionshinder. Görel Hjelm från familjerådgivningen kom och berättade om den verksamheten, Maj Larsson från ungdomsmottagningen kom och talade på AIDS-dagen. Vi var också ute på studiebesök på flera av Sunne kommuns verksamheter. Bland annat var vi på Solgården och fick lära oss om hur man bedriver demensvård här i Sunne. Jag kan nog säga att samtliga deltagare var djupt imponerade av hur man arbetar med dementa i Sunne.

Nästa bloggare är Lisa Carlsson som ska berätta om projektet ”På väg”.

Tack för mig, och är ni intresserade av att veta mer om kursen i Socialpedagogik så hör av er till någon av oss på skolan.

Dagens visdomsord:

Kom alltid ihåg att du är helt unik. Precis som alla andra.
Margret Mead


Kommentarer

Populära inlägg