PÅ VÄG - praktik och utmaningar

Hej alla bloggläsare.

Jag heter Lisa Carlsson, jag har arbetat på Klarälvdalens folkhögskola sedan 1999. Under mina tre första år arbetade jag som assistent i kursen för personer med funktionsnedsättning, där efter fick jag förfrågan av vår dåvarande rektor Göran Bilskoog om jag kunde tänka mig att starta upp en kurs för personer med funktionsnedsättning i Torsby, och det var klart att jag ville.

Där arbetade jag i fyra år tillsammans med min kollega Sofia Sättermon. Efter det började jag åter på filialen i Sunne på kursen Socialpedagogik som Tina berättade om i sin blogg, och Sofia började som handledare på kursen för personer med funktionsnedsättning tillsammans med Lasse Bredberg.

Som ni kan läsa i tidigare blogginlägg så har vi sedan många år tillbaka arbetat med olika former av projekt, både nationella och internationella, fem av dem har varit EU-projekt inom ungdomsstyrelsen.

Det projekt som jag nu ska berätta om är jag tillsammans med min tillsamman kollega Sofia projektledare för. Projektet heter PÅ VÄG och ska mynna ut i att personer med funktionsnedsättning får erfarenhet på arbetsmarknaden. PÅ VÄG kom till på initiativ av våra deltagare med funktionsnedsättning, de upplevde att det finns alldeles för få utbud av yrkesutbildningar om du har en funktionsnedsättning, och har du ingen utbildning så är det svårt att få ett jobb.

Detta ledde till att vi började diskutera hur möjligheterna ser ut på arbetsmarknaden när du har en funktionsnedsättning. Ett sätt att få erfarenhet av olika yrken är genom praktik. Vi började fundera på hur det skulle kunna fungera att komma ut på olika arbetsplatser genom praktik och kanske om det i framtiden skulle kunna leda till ett jobb. Vi skissade tillsammans på en idé och i maj 2009 skickade vi in vår tvååriga projektansökan till allmänna arvsfonden och i augusti fick vi besked om att vi blev finansierade med 70% av total projektkostnad. Nu i början av september blev vi beviljade ännu ett år. Läs om hela projektet på http://www.allmännaarvsfonden.se/under fliken pågående projekt, sök på Klarälvdalens folkhögskola. Allt som allt blev vi beviljade 858 000 kr.

Projektdeltagarna i PÅ VÄG har praktiserat på olika företag i Sunne, bl a Sunne Ryttarförening, Trendus AB, Bygg o fastighets service AB, Juvelen, Sunne bibliotek, Räddningstjänsten i Sunne och Film i Värmland. Som inledning i praktikperioden har en coach funnits till hands och stöttat både företag och praktikant.

Stefan åker från Torsby för att delta i projektet, och denna vecka ska han försöka ordna en praktikplats i Bjälverud. Stefan tycker att det är konstigt att det inte finns mer arbeten för personer med funktionsnedsättningar.

Samuel dokumenterar hela projektet i samarbete med FILM I VÄRMLAND, han har stor erfarenhet och har gått Media/rörlig bild på Broby Grafiska.

Under det första projektåret som gått så har projektdeltagarna tillsammans med Rullarnas assistans i Torsby arrangerat en löptävling för personer med funktionsnedsättning som vi kallade TVÅ BROAR RUNT, den blev en stor succé med ca 200 deltagare från hela Värmland, loppet gick mellan Sunnes två broar. Så här berättar Victor: ”Vi har planerat mycket inför loppet, det är nyttigt för mig för jag har svårigheter med det. Det var häftigt att det kom så många!”

I projekt PÅ VÄG arrangerar vi även föreläsare, de som varit här kunder året är Nåkkve Balldin, Hans Gunnar Storm och Tommy Gillerås. Denna termin kommer Anders Olsson, Hans Gunnar Storm och vi planerar även att få hit Katarina Wennstam som kommer föreläsa om kvinnor med funktionsnedsättnings dubbla utsatthet.

Vi tränar mycket på att övervinna rädslor, vi har varit till Kloten och genomfört olika aktiviteter som hänggunga och klättring, balans och gemenskapsövningar.

Hildur berättar så här: ”Det har varit intressant och jag har verkligen utmanat mig själv. Jag tycker det är bra att jag får prova på olika yrken och jag hoppas att jag i framtiden ska få ett jobb. Jag trodde aldrig att jag skulle klara av bergsklättringen, kajaken och de olika balansövningarna. Men det gjorde jag. Jag gillar utmaningar.”

Bosse säger samma sak: ”Jag klättrade 12 meter rakt upp för en bergvägg, jag trodde aldrig jag skulle klara det, det är något alla borde prova - vilken utmaning.”

Mer utmaningar kommer det att bli för i juni nästa år så ska hela projektgruppen klättra upp för Kebnekaise.

Vi hoppas att vårt projekt ska leda till att projektdeltagarna får stor erfarenhet av olika yrken och det vore jätteroligt om det kunde leda till ett jobb.

Till er som hjälper till och stöttar oss med projektet, ni får alla en stjärna på himlen!

”Visst är det mål och mening med vår färd, men det är vägen som är mödan värd.”
Karin Boye

Nu lämnar vi över till våra deltagare här på filialen…

Ha det gott!

Kommentarer

Anonym sa…
vilket häftigt projekt, jag hör av mig och vill veta mer =) / Miriam

Populära inlägg