Fotografiskt minne

Det är så roligt att ta kort! Man kan fotografera människor, händelser, byggnader och sevärdheter som sedan finns kvar som minnen för livet. Glöm inte skriva vad korten föreställer bara! Det som känns självklart nu kommer man kanske inte ihåg en tid senare. Några väljer att ta mer konstnärliga eller natursköna bilder. Motiven kan varieras i det oändliga. Har man riktig tur så lyckas man fånga ett riktigt speciellt ögonblick. Hittills har jag haft billiga kompakt- och digitalkameror och numera använder jag bara mobiltelefonen. Det är ju den jag nästan alltid har med mig. Någon gång ska jag köpa en riktig systemkamera, så att jag kan börja ta sådana foton som jag egentligen vill. Om jag gör slag i saken och skaffar en bra kamera så ska jag ta fler naturbilder och porträtt. Det vore roligt att få förverkliga ännu en av mina drömmar och ordna en utställning, eventuellt tillsammans med några vänner.

Eftersom detta är Sunnebloggen, så lägger jag ut några minnesbilder från just Sunne. Inte för att visa mina talanger som fotograf, då de är av ganska dålig kvalitet, men de kanske kan väcka lite nostalgi. Tyvärr sviker minnet i vissa avseenden. Minns du..?
Dahlqvists plåt på Fabriksgatan alldeles innan det revs, maj 1991.
Här ska huset intill Vivo på Haga rivas, 1992. Låg inte Sten på Haga i detta gula hus först?
Gamla Br. Bergströms bilverkstad, där Sallahuset nu ligger, 1992.
Sista öppetdag för Statoil, gamla Esso, vid Brårudsvägen 1. Var det möjligen nyårsafton 1996?
Första spadtaget för nya Fryxellska skolan, 2002.
Kvarngatans pizzeria hade öppet in i det sista! I april 2004 hade nästan halva huset rivits, men verksamheten var ännu i full gång.

Kommentarer

Anonym sa…
Gud va kul å se Moris! Dahlqvist plåt tyckte man var lite läskigt att gå förbi... Sten på haga låg i huset men det var ju brunt då, eller? Å så låg ju en tv affär vänd mot storgatan. Vid Bergströms bodde väl Marika i nått litet hus på gården. Ja du Esso... å så kiosken man kunde köpa lördagsgodis i som låg precis nedanför... fryckes stubbplan ger andra minnen än det du återger, -15 (hemma 100m bort kunde det varit -18, konstigt) å så på med skridskorna, runt runt, runt, kallt, kallt, kallt. Det var före ishallstiden det! Å så Kvarngatans pizzeria, vilekn liten holk det var, å solen låg på hela dagen lång, Ge Ess å "anette i kiosnken" där man oxå kunde köpa lördagsgodis för en 5:a å få en stor påse, en sån, en sån, en sån, man peka å peka. =) Visa mer kort! Det var super kul, du har helt klart varit bäst i min smak på Sunne Bloggen!!! KRAM Cicci
Anonym sa…
Håller med föregående talare. Det är den här typen av inlägg som är roligt att läsa!
Gud, vad man glömmer fort! Kommer inte ens ihåg pizzerian från kortet 2004! Närminnet sviktar *hrm* Däremot kommer jag ihåg sådant som hände för lite längre tid sedan. Bergqvists bilverkstad... och auktionshallen som Konrad Larsson hade. Vilket fantastiskt inlägg :-) Kram och tack för att du delar med dig

/Sussie
Anonym sa…
Jag skriver nu 2021 rent mina gamla dagböcker. Vi ägde 80-86 ett torp på vägen mot Munkfors, men handlade varje gång på "Sten På Haga", som vi tyckte hade bäst sortiment för oss. Tyvärr har min minnesbild från denna affär fallit mig ur minnet. Vi har mycket rosaskimrande minnen från våra år som fritidsboende i Sunne! I juli 84 köpte jag ett par svarta pumps i en skoaffär i Sunne till min mammas begravning. Jag använder dem ännu! Vi åkte in till Sunne för att RINGA och köpa glass på torget. OM någon läser det här, skulle jag gärna vilga se lite bilder till biadahl6@gmail.com

Populära inlägg