Varför luktar Filipstad godast?

Nu kanske ni funderar över varför jag tjatar om att Filipstad luktar godast? Eller så bryr ni er inte ett spår, men det här kommer förklaringen: Min familj kommer från Filipstad, jag är så rotad med släkt där, så den som inte kom från Filipstad var min farmors pappa som kom från västgötaslätten (tror jag). Filipstad, till skillnad från Sunne, domineras av en stor industri: knäckebrödstillverkning. I ärlighetens namn får vi väl erkänna att vi har chipstillverkning också. Men knäckebröd ”is the shit” i Filipstad. Och när man bakar, då luktar det! Doften av nybakt bröd ligger alltså titt som tätt som en filt över staden. När det börjar närma sig jul så kan man känna doften av kanelknäcke (eller faktiskt redan förra veckan berättade mamma), men annars är Wasa Sport min favorit. Jag bor inte längre i Filipstad, men mitt hjärta hör delvis hemma där. Jag äter knäckebröd varje dag, jag köper endast OLW chips och jag försöker ta hårt bröd när det finns om jag äter lunch ute. Det är mitt sätt att stötta min gamla hemstad. Jag hade en fantastiskt rolig lärare på gymnasiet i Filipstad, det mest bestående minnet av hans lektioner var alla citat. Han var galen i citat, och ett fastnade alldeles speciellt mycket hos mig. Cato den äldre, en statsman i Rom avslutade alla sina framföranden i senaten med orden ”Ceterum censeo Carthaginem esse delendam” vilket betyder att ”för övrigt anser jag att Karthago bör förstöras”. Ni känner säkert till det. Han fick igenom sin vilja till slut och Karthago utplånades. Jag var väldigt fascinerad över kraften i hans ord. Om jag förstod historien rätt så hade han inte så många med sig från början. När jag senare i livet skulle ut och resa så ville jag absolut till Tunisien för att se denna utplånade plats. Hans tal, som skedde för ca 2000 år sedan, påverkade alltså mitt val av semesterland 1996… Därför vill jag på alla sätt jag kan, lyfta det positiva med landsbygden i allmänhet, Sunne i synnerhet, och även Filipstad när det är möjligt. Nästa gång ni tänker på Filipstad så kanske inte ”bruksort” med dess, tyvärr, negativa klang är det första ni tänker, utan att ”jag har hört att det luktar nybakt bröd där”. På samma sätt försöker jag handla i Sunne och för Sunne (och jag väljer fortfarande helt Tetra Pak-förpackningar). I alla sammanhang jag kan framhäver jag det som är positivt med min hembygd. Stället som mina barn kommer att ha i sitt hjärta. Jag hoppas också kunna få dem att uppskatta det som de kanske tar för självklart. När vi åker hem från förskolan i Gräsmark, längs Rottnen och solen skiner så säger jag till barnen: ”Titta vad vackert det är här!”. För det är ovanligt vackert! När vi är ute i skogen och plockar kantareller försöker jag påminna dem om hur fint vi har det. Och när jag diskuterar med mina vänner så pratar jag gärna om ”Sagolika Sunne”. Det som upprepas tillräckligt ofta, det blir en sanning. Ju oftare man säger att det inte finns initiativkraft i en bruksort, desto mer sant blir det. Ju oftare vi tänker att vi har alla förutsättningar för att lyckas i framtiden, desto mer skapar vi förutsättningarna och gör det möjligt. Men, ni vet, Filipstad, det kommer alltid att lukta godast! Tack så mycket för mig! Och ni företagare och föreningar som vill ha hjälp och stöd, ring mig gärna på 070-647 01 97, eller maila på kristina.lundberg@hush.se Hoppas att vi ses framöver i Sunne i Värmland! PS Det är faktiskt så att just dofter har en stor betydelse i mitt liv. När jag bodde i Italien och Skåne så saknades något, och jag kunde inte riktigt komma på vad det var (ja, snön då, men det var uppenbart). Jag kom på det en dag när jag var hemma på besök och gick i skogen. Jag saknade doften av barrskog! Det hade faktiskt viss betydelse när jag valde att flytta hem igen ... Men själva uttrycket Filipstad luktar godast, det myntade min pappa i en bok som snart kommer ut inför Filipstads 400-årsjubileum. Tack för lånet!

Kommentarer

Populära inlägg