Att få vara den man är

Jag flyttade till Göteborg av flera anledningar…
Jag hade ju sagt som barn att jag skulle göra det… Bara det!

Jag hade min mormor och morfar där, som jag ville komma närmare… Vilket jag idag är väldigt glad över, då varken mormor eller morfar längre finns i livet.

Jag hade en pojkvän där som jag absolut ville dela mitt liv med… Nu blev det dock inte så men jag är glad att han fick mej att flytta till Göteborg.

Jag var nyfiken, jag ville testa, jag ville se… Jag ville ha mer!

Å det finns ju så mycket mer att se och uppleva om man bara lyckas komma iväg.

Å jag älskar Göteborg!

Jag älskar att bo i en storstad. Jag älskar alla människor, närheten till allt, utbudet av restauranger, fik och uteställen… affärerna i Haga, Linné, Majorna och doften av Havet!

Jag älskar att kunna vara anonym.

I ett litet samhälle som Sunne kan det va svårt att sticka ut, våga bryta mönster, svårt att riktigt få va den man är eller skulle vilja vara. Det är lättare att bara ”haka på”, på grund av rädsla för vad andra ska tycka.

Det är även lättare att man på grund av sin bakgrund blir placerad in i ett fack. Jag kommer ihåg min känsla i skolan, då läraren läste upp klasslistan. När dom kom ner till Westlund tittade dom på mej och direkt kände jag mej stämplad som en ”bråkstake” - en att ha extra koll på. Efter att ha haft flera i släkten innan mej, tyckte sig lärarna veta hur en Westlund uppför sig

Man kunde också från en dag till en annan upptäcka att helt plötsligt hälsade inte en kompis på en längre…

Vad har jag nu gjort eller sagt?

Än idag vet jag nog inte riktigt alltid vad det va, men det är lätt att prata bakom ryggen på varandra och rykten sprids fort i ett litet samhälle. Det tycker jag är läskigt, det tycker jag att alla borde tänka på och ta ansvar för!

Nu har jag haft turen att inte drabbats så hårt. Men en oro och rädsla har det alltid funnits för att hamna utanför, att inte passa in och att inte våga vara riktigt den man skulle vilja vara.

Och framförallt, att inte få chansen att testa, utmana och till slut upptäcka vem man själv är!

Det är MIN känsla och upplevelse. Och det var det JAG ville bryta mej loss ifrån.

/Sofia

Kommentarer

Anonym sa…
Hoppas verkligen att Sunne har utvecklats och är mer tillåtande idag! Ser små bevis på det med jämna mellanrum:)

Populära inlägg