Svensktoppar och Dalar



Vita rosor från Aten, Regniga natt, När du tar mig i din famn. Det är detta jag håller på med just nu, Svensktoppen.

Jag och min gamla kollega från Golden Hits Marit Eriksson ska börja spela tillsammans. Finns det inga jobb så får man skapa sina egna. Första giget är på Birka Paradise den 22 november tillsammans med pianisten Krister Lundkvist.

Idag har jag och Marit varit på Stadsbiblioteket, letat och kopierat noter på ett 50‐tal låtar som vi på torsdag ska försöka sätta ihop i något slags mönster. Krister är grym på det! Finurlig och klurig man med huvudet på skaft och en härlig portion humor. Och dessutom en grym musiker.

Jag och Marit har gått igenom alla Svensktoppslistor sedan starten 1962, helvete vad låtar det finns! Med allt det material som vi har nu blir det till att ”kill your darlings” som det heter på teaterspråk (det har Terje Thoresen lärt mig). Men grunden blir som följer:


Sven‐Ingvars medley för att de låg i toppen 1964‐1966, Topptjejer – medley med de populäraste kvinnliga artisterna; Lill Lindfors, Anita Lindblom, Siw Malmkvist, Ann‐Louise Hanson, Lena Andersson m.fl.

Allsångsdel där publiken får sjunga med i refrängerna på de mest populära Svenstopparna. ”Svensktoppar & Dalar” – publiken få gissa om låten vi framför var en topp eller dal, alltså om den låg i toppen eller längst ner på listan. Om man går igenom listorna så behöver det inte betyda att den mest populär låten var den som låg i topp.

Det ni!

Imorgon bitti blir det fotografering av oss alla tre, vi ska hålla till på Intiman. Tur att man har kontakter så att allt slipper bli så inihoppsan dyrt. Lägger upp bilder på det i nästa inlägg.

Efter Svensktoppen så drar vi igång nästa projekt; Tribute till Hasse & Tage.

Nu måste jag ringa Reine och prata bio för om en kvart kommer en kille som ska lära mig allt om enskild firma, skatter, moms och fakturering.

och apropå… har ni hört att det är jag som sjunger på Värmländska i den nya Volkswagen reklamen…? Den har Krister skrivit.

Kommentarer

Populära inlägg