Julförberedelser

Så har jag ledigt från repetitioner idag efter två mycket intensiva repdagar av Orphée. Jag tänkte våga mig ut på stan i julträngsel trots allt som hänt. Som tur är har jag ganska bra koll på vad jag tänker köpa i julklapp åt alla och några klappar ska dessutom inhandlas i Sunne så det lär gå rätt smidigt. Ikväll är det dags för den tredje föreställningen av Wozzeck så jag måste också hinna få lite vila på eftermiddagen. Eftersom jag är uppe tidigt på morgonen med barnen gäller det att disponera dagen så man inte står och gäspar på scenen vid kl 22.

Repdagarna har som sagt varit riktigt intensiva. Eftersom dirigenten bara skulle vara här i två dagar den här veckan har vi varvat musikaliska och sceniska rep. Jag och regiassistenten Peter, som tidigare varit dansare, började dagarna med 45 minuters träningspass. Därefter värmer jag upp rösten och sen är det dags att börja. Ena dagen repade bara vi solister och andra dagen var även hela kören där. Den engelska dirigenten Will Lacey var super att jobba med så det bådar gott inför Oslo tycker jag. Under repen när vi är själva är dirigenten och jag oftast förnamn med varandra men sen när orkester kommer till brukar man för det mesta säga ”maestro” till dirigenten. Många tycker det låter lite gammaldags men det brukar konstigt nog kännas naturligt att inte vara för privat inför hela orkestern. På samma sätt brukar ofta dirigenten säga vårt rollnamn när han eller hon tilltalar oss och personerna i orkestern kallas vid deras instrument. Det kan till exempel låta : andra flöjt, lite svagare tack!

I pauserna mellan mina entréer i Wozzeck ikväll ska jag försöka repetera Bachs Juloratorium som jag ska sjunga i helgen. Väldigt trevligt att få lite julstämning på det viset!

Vi hörs om nån dag igen!

Här är bild från Kristins luciatåg på dagis och på vår plastgran hemma i vår lägenhet!

Kommentarer

Populära inlägg