Skriva listor och prioritera

Vad gör mig stressad? Inte allt jag ska göra, utan det jag inte gjort. Det jag glömt och som kanske dyker upp i sista minuten som ett orosmoln.

Därför har jag till vana att skriva långa listor med uppgifter som ska göras, saker som ska köpas och så vidare. Därefter gäller det att prioritera.

En del måste göras först och kanske vara klart före ett visst datum. Annat kan vara till senare. Efter hand som uppgifterna blir utförda stryks de från listan. Hela tiden kommer nya saker till.

Att lista sina göranden är jättebra. Listan fyller faktiskt flera funktioner.
  • Jag slipper älta allt jag ska komma ihåg
  • Jag blir tyst påmind i god tid om allt som ska göras
  • Jag blir mycket nöjd över att se allt jag hunnit med
  • Jag behöver inte fundera så mycket utan bara göra
Planering är ett av mina honnörsord. Med god planering undanröjer man många missräkningar, blir effektiv och får många gånger tid och ork över till både fysiska och mentala aktiviteter som ökar välbefinnandet.

Planering är kul! Det kan väl inte vara roligt att ruta in vardagen på det där sättet?! Tänk vilken rörelsefrihet man får. Listan kommer ju ihåg åt mig! Prova. Det är inga stora projekt jag pratar om utan de små eller stora vardagliga arbetsuppgifterna.

/Anna-Lisa

Kommentarer

Populära inlägg