Medmänsklighet

Jag vill delge ett tänkvärt och mycket användbart Xhosaord från Sydafrika som genomsyrar en stor del av den afrikanska kulturen.
Det är ett av de häftigaste ord jag vet, vars betydelse är oerhört starkt.
Ubuntu, medmänsklighet.
Ungefär översatt till; Jag är den jag är på grund av andra människor.
Det handlar egentligen om ett förhållningsätt till varandra. Att man lyfter upp varandra, tillsammans.

Möjligtvis har någon uppmärksammat Ubuntucola, världens första Rättevisemärkt-certifierade cola eller kommit i kontakt med ordet via ett alternativt och fritt GNU/Linnx operativsystem, vars grundtanke är att användaren har frihet att anpassa mjukvaran och dela med sig till andra.
Essensen och betydelsen av själva ubuntu upplever man förstås bäst på plats i Sydafrika.
Jag efterlyser lite mer av ubuntu här i Sverige.

Kommentarer

Anonym sa…
vilken fantastisk bild och kloka ord!!
Anonym sa…
Ska använda detta fina ord på skolan där jag jobbar. Tack!
E. sa…
Haha, visste inte att det betyder medmänsklighet!! Har kommit i kontakt med ordet mycket genom en tidigare pojkvän, som är datatekniker och använder sig mycket av Linux och en gång köpte jag Ubuntu-colan till honom på lite skoj:-)

Tack för alla lärdomar!
/E.

Populära inlägg