Från Egypten till Sunne

Ja hur hamnade jag i Sunne nu då?

Jag träffade min fru Jessica, som är ifrån Sunne, för 5 år sedan. Jag jobbade i Hurghada med sandhantverk. Hon och hennes bror var där på semester. Under första året pendlade hon till mig i Egypten. Snacka om pendlingsavstånd! Efter ett tag började vi fundera på var vi skulle bo. Eftersom Jessica kände till Egypten men jag aldrig varit i Sverige bestämde vi att jag skulle flytta hit och testa.

Det var ett brutalt väder som tog emot mig på Arlanda en sen februarinatt för 4 år sedan. Tänk er själva! Jag hade sett snö på tv. Nu blev det verklighet! Hur kan man bo i en frysbox flera månader om året? 2 dm snöslask på marken och några grader kallt. Snön yrde hela bilresan till Sunne den natten. Skog, skog å mera skog…Vi hade åkt halva natten å det enda jag hade sett va skog!

Första dagarna i Sunne var en chock! Jag som är van vid ett myller av folk överallt såg knappt en människa på flera dagar. Men jag hade full förståelse för det. Vem ville gå ut i det där vädret?

Men bara solen började titta fram på vårkanten så tyckte även jag att det va rätt skönt i luften.
Men det där med att vattnet fryser på sjön och att man kan gå på isen tycker jag fortfarande låter jättekonstigt.

/Ahmed

Kommentarer

Populära inlägg