Ibland säger Jessica att jag har blivit mera svensk än henne

Sista dagen!
2 veckor har gått fort å ändå inte. Vissa dagar har det bara poppat upp idéer vad man ska skriva om. Å andra dagar har man verkligen fått tänka till. För att skriva om vad man gör hela dagarna hade väl inte varit nån rolig läsning? Eller är det egentligen det man vill läsa?

Vilken tid man gick upp, vad man åt till lunch och hur man tränat på eftermiddagen! Med mitt vanliga ”svenssonliv” hade det blivit väldigt tråkig läsning. Hur Svensson man nu hunnit bli på 4 år här. Vilket har blivit ett liv jag trivs med. Men det va tufft i början. Lite öde faktiskt. Men jag har vant mig. Å tycker nu att det är alldeles lagom stort. Sunne är ju ett litet samhälle med många möjligheter. Men det vet ni ju redan!

Jag kommer ju från en liten by utanför Kairo. Där ju liten by får en helt annan betydelse än om jag säger att Sunne är ett litet ställe. Att jämföra Egyptens ca 80 miljoner med Sveriges ca 9 miljoner där Egyptens landyta är ungefär dubbelt så stor som Sveriges. Kan ju låta ganska ok. Men att då tänka sig att mer än 99,5% av egyptierna bor på endast 5% av landets yta får ju det hela att låta lite trängre! Tryck ihop 80 miljoner på 2x Värmlands yta. Då förstår ni vad jag menar med att Sunne kändes lite öde i början!

Ibland säger Jessica att jag har blivit mera svensk än henne. Där det har tagit tid att förstå alla era små praktiska lösningar därute i samhället. Tänk på det nästa gång du t ex går och handlar. Hur skulle jag få loss en kundvagn som inte ens hade koll på hur era mynt såg ut. Att panta flaskor och burkar…Varför vissa å inte alla? Hur ser man skillnad? Sopsortering! Waoou! Egypten har en del att lära.

Men när det gäller skrivandet på svenska så har jag mycke kvar att lära. Så jag måste ju tacka henne för skrivhjälpen. Annars hade det blivit på arabiska. Så ett stort Shokran till henne! Å mer arabiska än så blir det inte under min tid här på Sunnebloggen.

För nu är den tiden över! Ha det bra alla därute!
Over and out!

/ Ahmed

Kommentarer

Tusen tack för intressanta betraktelser och berättelser. Vi har mycket att lära av varandra./Kathrin
Anonym sa…
Har läst alla dina inlägg på en gång, det var trevlig läsning! Hoppas du kommer fortsätta trivas i Sverige och Sunne. Det där med fönster snickrande finns det säkert en marknad för. Det är många som vill ha riktigt gjorda träfönster. Lycka till med matlagningen!
Anonym sa…
Tusen tack för din blogg...härligt att läsa! Vi ses snart på bergets topp! Kram Lena

Populära inlägg