Äntligen vår!

Till allas glädje kan vi nu konstatera att våren har kommit, och speciellt glada är nog alla de golfare som finns runt om i vårt land, som äntligen kan få svinga sina klubbor igen efter en lång och snörik vinter. Våren är också ett ypperligt tillfälle för icke-golfare att börja spela golf och att ta sina första steg in i golfens värld.
Men att börja spela golf? Nä, det tar alldeles för lång tid, är alldeles för dyrt och alldeles för svårt.

Någon golfare och icke-golfare som känner igen dessa kommentarer? Troligen är detta de vanligaste kommentarer en golfare får av en icke-golfare när vi golfare stolt deklarerar att golf, det är minsann den bästa sport som finns!

Jag, som inbiten golfare, försvarar min älskade sport med att; visst, golf kan ta lång tid, men det är inget som säger att du alltid måste spela en 18-hålsrunda som tar 4 timmar. Du kan välja att spela 9 hål istället. Du kan åka förbi rangen någon timma och träna eller stå på putting-green i en halvtimma.

Sen att det skulle vara alldeles för dyrt…njae…den missuppfattningen är något som vi golfare försöker att ändra på. Jag sticker inte under stolen med att det kostar att spela golf. Men enligt undersökningar som gjorts återfinns golf relativt långt ner på listan över de dyraste sporterna. Och fördelen är att man själv kan styra över kostnaden, det blir vad man gör det till; man kan köpa ett begagnat klubbset, man kan spela i gympaskor, köpa begagnade bollar och så vidare…

Och slutligen, visst, det kan vara svårt att börja spela golf. Men samtidigt är det ju det som är tjusningen med sporten! Att utvecklas och känna att man blir bättre och bättre är det bästa som finns. Snabbast går möjligtvis utvecklingen i början av ens golfkarriär, men känslan av att man blir bättre försvinner aldrig. Det finns alltid något man kan förbättra och utvecklas på, för man blir aldrig en fullärd golfare.

Jag är den första att erkänna att jag flera gånger, efter dåliga rundor, deklarerat för mina närmaste att jag ska sluta med golf. jag ska sälja min golfutrustning och inte lyfta en klubba något mer. Men ändå står jag där dagen efter för att ta revansch på mig själv. Jag hävdar, av egen erfarenhet, att det helt enkelt inte går att sluta spela golf när man väl har börjat!

Så, vad är det då som hela tiden håller mig kvar, förutom att det faktiskt är det roligaste som finns? Det finns inget bättre än att komma ut på banan en solig morgon med bara fåglarnas kvitter som enda ljud. Det finns inget mer rofyllt än att komma ut i den vackra och välskötta natur som en golfbana utgör, och framförallt vår fina bana i Sunne, med Frykens vatten som bakgrund vart du än står.
Dessutom finns det ingen sport som förenar gammal och ung på det sätt som golf gör. Det fina med golf är att alla spelar efter sina förutsättningar och att golf är uppbyggt efter att alla befinner sig på olika nivåer. Kan du komma på någon annan idrott där en 10-årig tjej, en 40-årig man och ett pensionärspar kan utöva en sport tillsammans på lika villkor och ha fantastiskt kul tillsammans?

Så, efter en golfdåres försvarstal och en samtidig kärleksförklaring till sporten golf så hälsar jag er alla välkomna till Sunne Golfklubb! Det spelar ingen roll om du är ung eller gammal, kille eller tjej, rik eller fattig! Golf är en sport som välkomnar och förenar alla!

Sunne Golfklubb/Elisabeth Emmesjö

Kommentarer

Populära inlägg