Sunne Golfklubb bloggar

Sunne Golfklubb har fått förfrågan om vi är intresserade av att skriva i Sunnebloggen under två veckor. Jag som fick frågan hade faktiskt inte följt med på kommunens hemsida så mycket att jag läst några bloggtexter, så det var med lite bävan jag tackade ja efter att ha förankrat med några av medlemmarna.

Jag som skriver det här heter Stefan Blomqvist. Jag har nyss avgått som ordförande och ersatts av Jan Asker från Rottneros, en duktig golfare och eldsjäl. Det här var andra gången jag var ordförande, första gången var i slutet av 70-talet.

Jag har faktiskt varit medlem i Sunne golfklubb från allra första funderingarna om att starta en klubb här i Sunne. De första träningsslagen hackade jag på ängen söder om dåvarande Svedlunds Bil, 1970. Det kom en engelsk tränare, Mr Ian Hay, åkande från Uddeholms golfklubb, en gång i veckan. Han hade med sig några klubbor som man fick låna. Curt Lindgren på Svedlunds hade bollar. Gräset var högt så det var svårt att hitta bollarna om man slog för långt, men det gjorde man inte.

Jag var nyinflyttad här i Sunne och hade inte så mycket annat att göra, så jag gick in för att lära mig att träffa bollen och efter några veckor var det dags att åka till Hagfors för att testa om jag var lämplig att spela på en riktig bana. Det gick vägen och glad i hågen lade jag ett bud på ett halvset klubbor som min chef på Gummifabriken hade till salu. Det ingick en test av hans nya och mina begagnade på eftermiddagen i Västerås i uppgörelsen. Vad jag minns fungerade mina begagnade mycket bättre än hans nya, köpet blev genomfört trots detta.

Den sommaren byggde Sunne golfbana de första nio hålen. Sven Tumba, som var den store golfidolen och entusiasten kom till invigningen 1973. Vi köpte en gammal barack som var klubbhus i många år och vi slet med medlemsrekrytering och all den höga och täta klöver som växte överallt på banan.

Vi var många som provade på att spela golf här. Vi hade låga avgifter, gott om plats på banan och ett väldigt gott kamratskap, vi var ungefär 120 medlemmar. Sakta växte vi och det blev dags att projektera ytterligare 9-hål. Efter stor vånda beslöts det 1987 att arrendera marken söder om Tremansbacken, ända fram till Rottneros herrgård och där bygga de nya hålen som invigdes 1990.

Nytt klubbhus och restaurang blev Värdshuset Nils Holgersson som Valter Hedlund byggde. En spännande byggnad som sen golfklubben så småningom tog över. Vi har nu sålt denna fastighet för att helt kunna inrikta oss på att utveckla golfen och våra medlemmar. Vi har medlemsmässigt följt med golfsverige i medlemsutveckling, det vill säga efter tillväxt minskat medlemsmässigt de senaste åren. Men medlemsminskningen har äntligen stannat av och det ser ut att sakta öka igen.

Sunne golfbana är en av få i Sverige som är närbelägen det är cykelavstånd in till Sunne tätort och Rottneros villastad. Den ligger synlig och inbjudande vid E45. Klubben har genom duktiga anställda och ideellt arbetande medlemmar kunnat hålla banan i ett utmärkt skick. Den är med andra ord en viktig pusselbit i Sunnes besöksnäringsgren. Klubben har behov av besökande som betalar greenfee för att få spela på Sunnebanan. Tillsammans med besöksnäringen ska vi samarbeta för att ytterligare utveckla ”paket” som ökar längden på Sunnebesöket.

Att vi har en närbelägen bana innebär också att vi skulle kunna vidareutveckla friskvård både för att hålla sig i trim och som rehabåtgärd. Det är lätt att snabbt komma ut på en stärkande promenad i en skön natur.

Sunne golfklubb /Stefan Blomqvist

Kommentarer

Populära inlägg