Så skapar vi ringar på vattnet

Nu var det dax igen.

Sedan sist jag bloggade har det hänt en hel del.
Jag skrev i förra blogginlägget om den Cup Ambassadör - Tommy Söderberg -  som ska krönas under Vattenlandcup. Igår presenterades ytterligare ett stort evenemang i Sunne samma helg, en rullskidåkningstävling med tävlande ur svenska och norska skidlandslagenLäs om: Hellner och Northug gör upp i Sunne .

Alltså det ena evenemanget gör att ringar på vattnet skapas. Sunne är fantastiska att få evenemang att komma till kommunen.

Jag var på ett mötet med Inge Brååten efter presskonferensen om rullskidåkningstävlingen för att få ihop programmet till skidtävlingen och alla andra evenemang som är i Sunne samtidigt. Man blir imponerad av en sådan kille som satsar helhjärtat på att lansera längdskidåkning så att de ska få visa upp sig och få ökat intresse för sporten.

När mötet med Inge var över fortsatte jag mitt projekt att göra en förstudie till en ny mötesplats i Sunne. Airdomen. Projektet som vi håller på med ligger under den nystartade föreningen Sunne Arena Förening. Förstudien bygger på att vi ska göra en studie om vilka som kan tänkas använda hallen, ekonomiska bitarna, driften osv. Allt detta i ett trepart samarbete mellan Föreningar, kommun och näringsliv.

Jag håller på att bjuda ut mig till så många föreningar, företag och andra sammankomster för att berätta om projektet och höra vad ni har för önskemål och förslag. En viktig bit i det hela som vi jobbar med är att försöka hitta samordningsvinster för hallarna på Arena området. I mina ögon har vi kanske glömt lite av det när vi byggt alla hallarna. Kan vi dra nytta av energi från varandra osv? Kan vi använda omklädningsrum och gemensamma utrymmen på bättre sätt?

Skulle vi få fram att kalkylerna håller för en Airdome kommer det att skapa mycket bättre möjligheter att ha stora evenemang i Sunne. Samtidigt skulle all annan idrott som håller till i sporthallarna idag kunna få en ny hall till vettigt pris om man byggde om nuvarande fotbollshallen. Man skulle kanske likna området till Faluns Lugnet område. Vilka möjligheter vi skulle få eftersom vi har nästan två tusen sängplatser på hotell och andra ställen. Besöksnäringen skulle mångdubblas. Allt handlar bara om att vara först. För vem kommer ihåg en tvåa.

Vi har en hemsida där ni kan komma med förslag och tycka till om projektet. Där finns även en utredning som professor Sune Berger gjort och som han kommer att fortsätta med under sommaren. Läs mer på www.sunneairdome.com . Hoppas att alla som läser detta vill gå in på vår hemsida och hjälpa oss hitta vägar till att få till en hall som i mina ögon är en fantastisk tillgång för oss som kommuninvånare och för externa aktörer.

Det här var lite från projekt jobbet som jag håller på med på halvtid. Annars har dagarna varit som vanligt med fotbollsdömande i Mallbacken och i Kristinehamn två kvällar på raken. Man är lite mörbultad i kroppen för regnet gjorde ju att planerna inte var så lätt sprungna. Nu vill jag avsluta detta lilla inlägg med att önska er en trevlig helg och vi hörs till veckan.

Jan-Olof Edgren

Kommentarer

Populära inlägg