Tankar om Sunne som attraktiv gymnasieort

Nu ska jag skriva mitt sista blogginlägg för min tid som bloggare slutar i morgon fredag. Jag kommer direkt ifrån tre möten med olika personer som ska hjälpa till med att genomföra Sunne Vattenland Cup 1-3/7. Man är imponerad av alla frivilliga som verkligen gör sitt yttersta för att alla våra gäster ska få det bra.

Idag skulle jag vilja avsluta mitt skrivande med lite tankar som jag har i min skalle. En fråga som jag ställt mig själv är varför har vi så lite sökande till våra gymnasielinjer? Varför väljer våra egna ungdomar ett gymnasium som ligger på annan ort?

Det innebär ju att Sunne kommun förlorar en massa pengar på att vi får betala till andra kommuner för att våra elever ska gå där och att vi inte får in några pengar eftersom vi inte får in några elever från andra kommuner. Skulle detta fortsätta år efter år skulle vi inte ha kvar något gymnasium över huvud taget. Vi har ju bra med lärare och Brobygrafiska som flaggskepp att konkurrera med. Trots detta väljer elever andra orter.

Min åsikt när det gäller ungdomar är att val till gymnasium bestämmer man inte som förr. Då valde man ex. social, teknisk, ekonomisk eller samhällskunskap som inriktning. Idag tittar man mer på vad kan jag göra mer än att bara läsa . Alltså man väljer en ort som har något som man är intresserad av ex. musik, idrott och detta är sammankopplat till de studier man valt.

Se exempelvis Hagfors som startade ett innebandygymnasium som har gjort att de fått en större tillströmning av elever. Detta har också gett ringar på vattnet när det gäller uthyrning av lägenheter och idrottsklubben har fått sig ett rejält uppsving i seriesystemet och kan konkurrerar med de flesta lag.

Detta var bara ett exempel på en kommun som tänkt om när det gäller att konkurrera om elever. Vi i Sunne skulle kunna göra på samma sätt, vi har ju Västanåteater, konstnärer, författare fotbollsföreningar, ishockey, innebandy, handboll, basket och många fler intresseområden som skulle kunna bli attraktiva tillsammans med vårt utbud av gymnasie inriktningar.

Nu har jag fått rensa min skalle från tanken jag haft när det gällde skolan. Givetvis finns det flera tankar i mitt huvud när det gäller förbättrings förslag. Fast jag tror att det får räcka med detta om vår skola.

Förresten tror jag att man skulle ta tillvara och samarbeta mer över gränserna skolan och föreningar. Det skulle alla vinna på. Det samarbetet finns ju redan mellan skolan och näringslivet och fungerar mycket bra.

Det var det hela. Nu vill jag till sist tacka Sunne kommun för att jag fått vara Sunnebloggare i två veckor. Jag vill också tacka er som läst vad jag skrivit och hoppas att något varit av intresse.
Ha nu en bra sommar och njut av allt som kommer att hända i kommunen.

Sunne 2011
Jan-Olof Edgren

Kommentarer

Populära inlägg