Personlig tränare och ett mål för din träning

Hej på er,
Nu har två veckor gått, eller rättare sagt sprungit förbi och detta är mitt sista inlägg.

Idag tänkte jag avsluta med att belysa personlig träning samt vikten av att ha ett mål med sin träning.

Många tänker "Varför ska jag ha en personlig tränare? Det har jag absolut inte råd med. Vad då mål med träningen?? Jag tränar ju för att det är kul."

Jag själv anser att det viktigaste är att redogöra för sig själv vad du vill få ut av träningen. "Vill jag bli starkare, gå ner i vikt, gå upp i vikt, lyfta en viss vikt i en speciell övning, trimma kroppen och bli fastare..??" Många av oss svarar kort "för att jag vill må bra", men vad innebär det? Hur mår jag då? Glad? Upprymd? Stark?

Försök istället att få ord på vad du vill och se till att det är mål som DU vill uppnå, ingen annan. Det kan vara så enkelt som "Jag vill gå ner fem kilo och bli lite starkare, piggare och mer vältränad." Det kan även vara "Jag vill bli lite starkare och uthålligare för jag ska åka Vasaloppet." Det är bara du som kan sätta upp dina mål och nå dem. Försök även att sätta delmål, små mål på vägen till det stora målet.

När jag har redogjort målet för mig själv är det bara att börja träna..eller..?? Hur ska jag träna för att nå dit jag vill? Räcker det med att träna BodyPump eller något annat styrkepass två gånger i veckan, med samma vikter som jag alltid haft, och konditionsträna två gånger i veckan, samma pass eller löprunda som jag alltid sprungit?? Förmodligen inte.

För att bli starkare gäller det att utmana sig själv, bl a tyngre vikter med färre repetitioner, och för att få bättre kondition kanske du ska springa "varvet" baklänges eller byta sträcka helt. Du kan även prova att ändra intensitet och kanske även lägga in några intervaller.

Det är här en Personlig Tränare kan vara bra att anlita. Tillsammans kommer ni fram till ett träningsupplägg som är skräddarsytt just för dig och dina behov. Du har en person du kan vända dig till när det känns motigt i träningen, en person som peppar dig att ta i det där lilla extra som du kanske inte skulle gjort på egen hand, en person som ifrågasätter dig när du stannat hemma för att latmasken vann kampen mot hurtbullen, en person som delar din träningsglädje och glädjen du känner när du nått ett delmål.

Är det då dyrt med en Personlig Tränare?
Om du jämför mot vad du får ut av träningen, nej.. det är inte dyrt. Det är pengar som du investerar i dig själv. I Sunne kostar en PT omkring 400-600 kronor per timme (vid köp av flera timmar sjunker även timpriset) och det är vad många gör av med på en kväll på Kolsnäs eller Selma, tänk då om du går ut två helger i månaden.. Nu säger jag absolut inte att du ska ge upp ditt sociala liv, det gäller bara att prioritera. Vilket är viktigast för dig just nu??

Hur som helst om jag ska sammanfatta lite kort mina två veckor:
  • Ät sunt, lev sunt, träna sunt
  • Var inte rädd för att variera din träning
  • Se till att skaffa mål och delmål med din träning och var inte rädd att skaffa hjälp i strävan att nå ditt mål.
Ha en fantastiskt bra höst så hoppas jag att vi ses!
Kaisa

Kommentarer

Populära inlägg