Att vara entreprenör i själen

Hej igen
Att vara entreprenör i själen innebär att du vid ett antal tillfällen i livet är med om saker som inte alla får uppleva. Ta bara det här med vad man pysslar med om dagarna…

Jag började egentligen som ventilationsplåtslagare en gång i världen, men en ryggskada fick mig att ändra inriktning från praktiskt fysiskt arbete, till reklam och marknadsföring. Självklart eller hur?

Efter detta dramatiska grundval har jag blivit försäljning och marknadsföringen trogen, det är faktiskt 30 år nu (herre min skapare vad tiden flyger).

Dock har min nyfikenhet gett mig tillfälle att jobba med en massa olika saker, både som anställd, chef eller egen företagare.

Kolla förresten in bilden – lite stolt är jag att förärats denna av mina kollegor.



















Jag är en lycklig man som genom jobbet fått chansen att lära mig om järnvägstransporter, kurirtransporter, datakommunikation, papperstillverkning, media, flygbolag och så vidare. Dessutom har jag fått förmånen att resa under tiden som jag utvecklats i mina olika roller.

I Värmland har jag dock lugnat ned mig och har i åtta år varit delägare i Tentipi Sales & Rental AB, det var faktiskt jag som tog bolaget till Sunne. Att jobba med tältkåtor kan dessutom tyckas logiskt med tanke på mitt Lappländska ursprung.

Nu har jag dock sadlat om och är numera inblandad i ett par andra företag, där min huvudsakliga tid läggs på BCR Bikes Clothes & Rock. Det är en butik som säljer livsstilskläder för den som gillar MC, Rock´n roll och snygga kläder. Inte helt nära tälkåtans magiska värld kanske, men ändå på något sätt logiskt. (Jag tänkte utveckla logiken i ett senare inlägg. )

En sak som inträffar när man blir butiksinnehavare, är att man ska åka på modemässa.

Jag och Lena åkte till Köpenhamn på vårt livs första sådan i februari detta år, och hej och hå vilken annorlunda värld vi hamnade i.

Det var catwalk på nattklubb i en helt vit och steril miljö där man kände sig felklädd vart man än vände sig. Kindpussar och ”du bara mååååste träffa X eller Y” avlöste varandra om vartannat.












Kläder och skor överallt!!

En sak som var lite otäck var själva inköpsprocessen på mässan, habegäret växte som halvmeterslånga horn i pannan på både mig och Lena. De leverantörer vi valde att samarbeta med hade PRECIS det vi vill ha i butiken, inte bara i en modell eller stil, utan i miljarders… att säga nej och tack var det stora dilemmat.

Vi skulle bara ha en leverantör på skosidan hade vi bestämt – vågar jag indikera att så blev inte fallet…

Hur som helst, livet som butiksinnehavare är intressant, inte minst när man inte bara ska ha en fysisk butik – nu ska man dessutom vara virtuell! Vi har satsat hur mycket tid och pengar som helst på vår Webshop och låt oss hoppas det var rätt investerade slantar.

Vi har den hårda vägen lärt oss att en Webshop, är inte BARA att smälla igång. Ska man ha en chans i dagens läge, måste du lära dig massor om sökmotorer, bildhantering, textskapande och inte minst, du måste uppdatera din information heeeela tiden.

Tack för idag – återkommer inom kort.

/Ronny

Kommentarer

Populära inlägg