Elvis och jag

Alla har vi väl drömt om att vara musikidoler, stjärnor, ni vet – stå på scenen och sjunga, beundrad och betittad av hängivna fans. Som förberedelse för framgången övade vi med hopprep som mikrofon framför spegeln.

Elvis hette min idol och på något sätt har han liksom hängt med mig under min vandring till den jag är idag.

När Elvis dog bar jag min nyfödde son på armen och lyssnade på hans skivor tills grabben somnade. Snacka om uppväxt med Rock´n Roll? Martin som grabben heter är professionell fakir, men det kan väl ändå inte vara mitt och Elvis fel?



















I vilket fall – jag har ett favoritprogram från, som jag ser det, Elvis när han var som bäst – Elvis Presley TV special 1968. Han gör här två av de framträdanden som påverkat mig mest, dels All shook up iklädd fantastiskt coola skinnkläder, dels If I can dream, i den vita kostymen.















Jag har faktiskt, på mitt sätt, tolkat Elvis några gånger, med hänsyn till mig och min familj, lägger jag inte upp några bilder på detta;.)
- Jag har varit Elvis look a like i en rikstäckande kampanj för Synsam ( jo faktiskt )

- Jag har uppträtt som Elvis ( i skinnkläder och allt ) på en jättemässa i Tyskland

- I de företagsband som haft den tveksamma förmånen att ha mig som sångare, har Elvislåtarna varit givna

En bild ska jag dock visa er. Den är från invigningen av BCR i våras och jag sjunger Blue Suede Shoes med den otroligt duktiga gruppen The Big Rockets.












Det finns massor att säga i detta ärende, men jag vill avsluta allvarligt idag. Många glömmer budskapet som finns i många av de bästa rocklåtarna.

Ta bara If I Can Dream, som Elvis framförde i programmet jag nämnde tidigare, vilket budskap!! Här följer ett litet utdrag:

We're lost in a cloud
With too much rain
We're trapped in a world
That's troubled with pain
But as long as a man
Has the strength to dream
He can redeem his soul and fly

Dessutom, hur hade världen sett ut idag om vi INTE hade haft hjältarna i form av Elvis, Bob Dylan, Beatles, Stones med fler. Sämre om jag får bestämma.

/Rock on - Ronny

Kommentarer

Dimman sa…
Jäklar vad bra och fint skrivet! Hade ingen aning om att du var ett sånt gigantiskt elvisfan. All respekt till dig! //Dimman

Populära inlägg