Terve! Lite rakt på sak

Terve!
Det är en hälsning som vi finnar säger till varandra. På svenska skulle det kunna betyda ”tjena”. Men ordet ”terve” betyder egentligen ”frisk”!!
Det har jag faktiskt aldrig reflekterat över tidigare, kommer jag på mig själv. Men det är väl inte så dumt egentligen att säga så till varandra när man ses: ”Frisk!” ”Ja tack, frisk till dig också!! Det är väl lite typiskt finskt egentligen. Istället att fråga hur det är, ja bra tack, så frågar man: är du (riktigt) frisk eller?! Skämt åt sido men det är väl så vi finländare är, vi går rakt på sak. Och det är väl på både gott och ont.

Sara Karvala
Som ni kan förstå så är jag från Finland och har bott i Sverige drygt 20 år. Sara Karvala heter jag. Jag är finsktalande från början och lärde mig att tala svenska i Sverige, eller i Stockholm där jag läste teologi i början på 90-talet och blev så småningom pastor i Svenska Missionskyrkan.

Jag har arbetat i Västra Ämterviks missionsförsamling nästan 15 år allt från heltid till deltid. Och som jag trivdes med det! Västra Ämtervik är ett bra ställe att bo i. Man kan ju fråga sig hur jag hamnade just där av alla Sveriges rikes byar och städer? Men det får vi ta någon annan gång.

Sen drygt två år tillbaka bor jag i Sunne och trivs att bo här lika mycket som i Ämtervik! Fryksdalen är sagolik med fina Fryken och många lagom höga höjder!

Hemma i Finland och i Österbotten där jag kommer ifrån finns det bara skog och åkrar, inte en kulle eller sjö fanns i mina hemtrakter. När jag kom till Sverige och Värmland kände att jag hade hittat hem. Det är en fantastisk känsla att få känna sig hemma någonstans.

Så, nu har ni lite koll på mig. Vi träffas igen i morgon.
Terve, terve!!
Sara Karvala

Kommentarer

Populära inlägg