Säg det med toner

Hotell ”Selma” har sin kommersiella bas till trots, uppmuntrat och tagit in mängder av lokal kultur. Heder till dem! Där ibland har jag själv agerat underhållare, och för något år sedan relativt regelbundet där jag spelade svenska visor enligt mitt koncept. Det blev en bra kontaktyta för mig, som följande solskenshistoria som topp kan vittna om när en norsk grupp övernattade på hotellet under sin färd till Stockholms Operan.

Norsk kommentar:
I forbindelse med en tur till Sverige forrige sommer opplevde Musikkens Venner i Arendal ved slumptreff Anders Stäverby. Dette må være noe av det beste Sverige har å by på av visesangere var beskjeden til arrangementskontoret – dermed var han bestilt for Bakgården sommeren 2011.

CD-album 1996-2005 med min musik och text, på mitt skivbolag LightBay Records
  • Ge mej rum för natten
  • Nu blinkar lilla stjärnan igen
  • Ångaren Freja och andra visor från Fryksdalen
  • En Visares väg
Konserter:
  • Jag har arrangerat konserter i min hembygd sedan mitten av 90-talet i samarbete med Byalaget, Hembygdsföreningen Sunne Kultur, Selma Lagerlöfspris stiftelse, allt i visgenren eftersom jag själv är vissångare
  • Visor på Berga på Hembygdsgården i Lysvik, många välkända visartister blandat med värmländska förmågor
  • Visor vid Fryken samma koncept i Sunne
  • Torsberg: välbesökt återkommande visafton med dragspelsinslag under kulturveckan
Turnéer:

Jag har arrangerat flera turnéer med mig själv, men den som jag är mest stolt över är turnén 2003 med Margareta Kjellberg och Peder Svan som tillsammans med mig själv representerade varsin generation, Jerker Englund ingick också i “279 år med visor och skillingtryck”. I efterdyningarna av den Värmlandsturnén spelade TV2 in programmet “Margareta Kjellberg med kavaljerer” Där även Ewert Ljusberg medverkar. Programmet kom till stånd efter mitt idoga tjatande och att Bengt Alsterlind ställde upp på sin fritid för att få in det i SVT:s pressade tidsschema.

Festivaler:

Jag har medverkat i en del festivaler med Västerviks som spets.
2011 i september producerade jag Sunne Visfestival, i samarbete med Quality Hotel Selma Lagerlöf i Sunne,
vilket också var spelplats för festivalen. Det var ett stort projekt, med ett digert artistuppbåd vars planerings och genomförandetid sträckte sig från januari till september, med mängder av olika möten och kontakter. Jag
bokade alla artister, utformade alla kontrakt, bestämde program och la upp riktlinjer för genomförandet.
/Anders Stävarby

Kommentarer

Populära inlägg