Skog innebär ofta många känslor

Jag jobbar som ekonom på Nykvist Skogs AB, som är Sunnes enda skogsföretag med säte i Sunne kommun och jag har nu förstått att skog är något speciellt.

För många så består skog av flera olika nyanser. Skog innebär ofta många känslor. Låter säkert konstigt, men då man jobbar med skog och skogsägare så märker man av det ofta. Jag har själv skog och visst tar man, med avsikt, inte alltid de mest lönsamma beslut, utan man väger in andra aspekter.
Skogsbruk är ju också mycket speciellt på så vis att man skördar oftast bara en gång i livet! Nästa gång är det en annan ägare av skogsfastigheten. När vi senast avverkade på min egen skog, så var det skog som min farfar satte. Visst tänker man då och är tacksam!
Bild: Jag och Anton kollar in avverkning vintern 2010.
Kanske avverkar han nästa gång.
Det finns mycket skog i Värmland och det är en viktig näring för länet och alla skogsägare här. Jag brukar ibland fundera på om skogen räcker till när man ser alla timmerbilar på vägarna. Men ny skog planteras hela tiden.
Vi har en bra lagstiftning i Sverige som ser till att skogsägare vid slutavverkning måste sätt nya plantor och se till att ny skog växer upp. Som skogsägare får man heller inte avverka hur som helst. Den statliga myndigheten, Skogsstyrelsen, måste godkänna alla slutavverkningar större än 0,5 ha.

Känns som om skog och skogsägande blivit mer populärt de sista åren och det finns många utbildningstillfällen. Imorgon kväll håller Hushållningssällskapet kurs om virkesaffärer och nästa vecka så har landshövding Eva Eriksson bjudit in till ett seminarium: FrunTimmer i skogen. Ska bli intressant!

Vi höres!
Lina

Kommentarer

Populära inlägg