måndag 29 augusti 2011

Filmarbetare på landsbygden en smula uppbragt

Ja vart var jag nu igen... efter några ganska stressiga dagar med slutleverans till kund, födelsedagskalas, teknikstrul, och annat smått och gott är jag på rätt köl igen.
Förra veckan var jag som sagt på ett spännande uppdrag och snackade lite inför riksdagens kulturutskott. Meningen var att de skulle få en bild av hur vi här i Värmland arbetar med film och hur man därmed överlever som filmarbetare på landsbygden.

Allt gick jättebra, men jag blev en smula uppbragt över deras sätt att resonera.... De påpekade att vi ändå behövde ta in hjälp av kompetenta personer från storstäderna vid större filmproduktioner här på landsbygden. Jo det stämmer ju, men deras resonemang borde snarare varit: Hur ska vi jobba för att behålla kompetensen på landsbygden? Hur ska vi motarbeta centraliseringen av filmproduktion till storstäderna?

Det lustiga är ju att alla kompetenta personer som nu mer bor i exempelvis Stockholm kommer till 80% från landsbygden, eller medelstora städer... Hade det funnits stöd och bättre förutsättningar kanske de skulle startat sin verksamhet på den ort de kommer ifrån istället... vem vet?

Jag personligen tror starkt på mångfald vad det gäller kulturyttringar och om alla kulturproducenter bor i storstäder tror jag att kulturen har en tendens att bli likriktad och endast spegla EN bild av Sverige.

Nåväl.. låt oss lämna området kulturpolitik... ;)

I kväll ska jag ner på Teaterbiografen här i Sunne, där jag arbetar extra som biografmaskinist. Vi visar filmen ”Försvunnen” i kväll, en riktigt läskig svensk thriller, där Kjell Bergqvist har en mycket ovanlig roll. Mer om underbara Teaterbiografen i morgon!

Häpp! /Lisa

onsdag 24 augusti 2011

Sunne kändes som en progressiv kommun med framåtdriv
















Med kaffe i hand blickar jag ut över berg och dimhöljda åkrar, tranorna sjunger och jag njuter.

Och så frågar sig folk varför vi valde att bosätta oss i Sunne? För den fantastiska naturen såklart... bland annat. ;)

Både jag och min man hade tillbringat många somrar här som barn, vi gillade att Sunne var en aktiv landsort med många kreativa personligheter både boende här och begravda här. Sunne kändes som en progressiv kommun med framåtdriv.

Sedan när vi hittade vårt drömhus i utkanten av Sunne var saken klar. Men som sagt vi tänkte bara prova att bo här ute på landet i ett år... och jag ska villigt erkänna att efter första vintern ute i skogen var jag beredd att ta mitt pick och pack och flytta tillbaka till betongen. Men jag överlevde och den senaste vintern tyckte jag till och med att det var lite mysigt att vara insnöad. ;)

Självklart var det en stor omställning och första tiden fortsatte vi att endast arbeta med våra kunder i Stockholm och Köpenhamn. Vilket fungerade prima tills vi fick ytterligare ett barn, och vi kände att vi inte längre ville eller ens kunde vara borta så mycket. Det resulterade i att vi började fokusera mer lokalt.

Vad fanns det att göra här i Värmland? Hur skulle vi kunna utveckla film i Sunne? Det kryllar inte av filmjobb i Värmland direkt.. eller?

I morgon kommer jag försöka berätta lite om vad vi sysslar med och vilka projekt och visioner vi har för Sunne kommun... (det där lät oerhört ambitiöst, eller hur ;)

Idag ska jag på ett spännande uppdrag i Torsby där jag inför riksdagens kulturutskott ska prata om filmarbetares situation på landsbygden, det kommer bli intressant.

Häpp! /Lisa

tisdag 23 augusti 2011

En snabb frukost och sen iväg

Sunnebloggen tisdag 23/8 -2011

Godmorgon,
skriver bara en liten not här nu, eftersom jag måste rusa iväg.

Ska packa in barnen i bilen, lämna på dagis, åka till Karlstad och ta lite post-synk ljud (kompletterande ljud) till en novellfilm jag arbetar med och som vi förhoppningsvis kommer att ha premiär på i slutet av september – om allt går vägen med postproduktionen i Polen. Sedan vidare på två möten om nya projekt. Så jag skriver mer i kväll.

Frukost
Ps. mina underbara barn Viggo och Zoë hade lagat frukost åt oss i morse, man kan inte annat än bli på gott humör... ;)

Häpp! /Lisa




måndag 22 augusti 2011

Filmproducenten som jobbar från Sunne


När jag och min man bestämde oss för att flytta ut på landet – ge upp våra fasta, välbetalda reklamjobb i Stockholm – flytta till ett konstnärshus med renoveringsbehov – utan helt klar plan på hur vi skulle försörja oss, tyckte vänner och bekanta att vi var galna. En yngre version av mig skulle även hon ha svimmat av häpnad. Men vi sa – vi provar i ett år... detta var 2008 och nu har det gått betydligt längre än just ett tilltänkt provår, och vi älskar det!

Lisa Hartvig heter jag och jag ska skriva här på Sunnebloggen den här veckan. Jag är 36 år och utbildad filmproducent och har jobbat med film, tv och reklam i snart 15 år. Min man Joacim Hartvig är statsvetare och varumärkesstrateg (bland annat) och vi driver ett produktionsbolag tillsammans.

Vi får ofta frågan - hur hamnade ni här? Varför i Sunne? Går det verkligen att jobba med film och reklam härifrån? Svar på dessa frågor och lite annat smått och gott kommer jag skriva om här på bloggen den kommande veckan. Håll till godo...

Häpp! /Lisa

fredag 19 augusti 2011

En liten paus

Sunnebloggen har en liten, kort paus. Vi är snart tillbaka.

fredag 12 augusti 2011

Personlig tränare och ett mål för din träning

Hej på er,
Nu har två veckor gått, eller rättare sagt sprungit förbi och detta är mitt sista inlägg.

Idag tänkte jag avsluta med att belysa personlig träning samt vikten av att ha ett mål med sin träning.

Många tänker "Varför ska jag ha en personlig tränare? Det har jag absolut inte råd med. Vad då mål med träningen?? Jag tränar ju för att det är kul."

Jag själv anser att det viktigaste är att redogöra för sig själv vad du vill få ut av träningen. "Vill jag bli starkare, gå ner i vikt, gå upp i vikt, lyfta en viss vikt i en speciell övning, trimma kroppen och bli fastare..??" Många av oss svarar kort "för att jag vill må bra", men vad innebär det? Hur mår jag då? Glad? Upprymd? Stark?

Försök istället att få ord på vad du vill och se till att det är mål som DU vill uppnå, ingen annan. Det kan vara så enkelt som "Jag vill gå ner fem kilo och bli lite starkare, piggare och mer vältränad." Det kan även vara "Jag vill bli lite starkare och uthålligare för jag ska åka Vasaloppet." Det är bara du som kan sätta upp dina mål och nå dem. Försök även att sätta delmål, små mål på vägen till det stora målet.

När jag har redogjort målet för mig själv är det bara att börja träna..eller..?? Hur ska jag träna för att nå dit jag vill? Räcker det med att träna BodyPump eller något annat styrkepass två gånger i veckan, med samma vikter som jag alltid haft, och konditionsträna två gånger i veckan, samma pass eller löprunda som jag alltid sprungit?? Förmodligen inte.

För att bli starkare gäller det att utmana sig själv, bl a tyngre vikter med färre repetitioner, och för att få bättre kondition kanske du ska springa "varvet" baklänges eller byta sträcka helt. Du kan även prova att ändra intensitet och kanske även lägga in några intervaller.

Det är här en Personlig Tränare kan vara bra att anlita. Tillsammans kommer ni fram till ett träningsupplägg som är skräddarsytt just för dig och dina behov. Du har en person du kan vända dig till när det känns motigt i träningen, en person som peppar dig att ta i det där lilla extra som du kanske inte skulle gjort på egen hand, en person som ifrågasätter dig när du stannat hemma för att latmasken vann kampen mot hurtbullen, en person som delar din träningsglädje och glädjen du känner när du nått ett delmål.

Är det då dyrt med en Personlig Tränare?
Om du jämför mot vad du får ut av träningen, nej.. det är inte dyrt. Det är pengar som du investerar i dig själv. I Sunne kostar en PT omkring 400-600 kronor per timme (vid köp av flera timmar sjunker även timpriset) och det är vad många gör av med på en kväll på Kolsnäs eller Selma, tänk då om du går ut två helger i månaden.. Nu säger jag absolut inte att du ska ge upp ditt sociala liv, det gäller bara att prioritera. Vilket är viktigast för dig just nu??

Hur som helst om jag ska sammanfatta lite kort mina två veckor:
  • Ät sunt, lev sunt, träna sunt
  • Var inte rädd för att variera din träning
  • Se till att skaffa mål och delmål med din träning och var inte rädd att skaffa hjälp i strävan att nå ditt mål.
Ha en fantastiskt bra höst så hoppas jag att vi ses!
Kaisa

torsdag 11 augusti 2011

Träna hårt i 30 minuter

Hej på er,

Igår öste regnet ner. Var mysigt på morgonen men nu börjar jag bli lite trött på det. Redan..

I ett tidigare inlägg skrev jag lite om olika aktiveringsformer man kan prova. Glömde nog att nämna att vi i Sunne faktiskt har en hel del träningsanläggningar om man vill träna inne eller prova gruppträning. Några anläggningar har enbart gym (Kolsnäs, Pulsen och Sunne Kraftsport) och några erbjuder både gym och gruppträning (Selma Spa och Hälsokällan). Kan vara så att Pulsen har Kettlebells som gruppträning, är inte riktigt uppdaterad på deras "sommarprogram".

Enligt statistik är det ca 10 % av en ort/kommuns befolkning som tränar på olika anläggningar, vilket innebär att dessa fem anläggningar delar på omkring 1500 personer. En siffra som jag tycker är skrämmande liten! Nu vet jag, eller rättare sagt hoppas jag, att de som inte tränar på en anläggning håller igång sig på andra sätt. Det fungerar ju lika bra och det viktigaste är ju att man gör någonting, kanske inte alltid vad man gör. Det bör dock vara en aktivitet som varar i ca 30 minuter och som man är ombytt till och som man blir lite svettig och andfådd av.

Det finns bara positiva effekter av träning/fysisk aktivitet, enligt mig! Man främjar god hälsa/kondition och förebygger hjärt-kärlsjukdomar, typ 2-diabetes, fetma, vissa cancertyper mm. Kan det bli bättre.. ;o)

En träningsform som jag har fastnat för är Tabata, eller rättare sagt Tabata-inspirerad träning. Detta är högintensiv intervall träning och kanske inte är något för nybörjaren.

Intervallet innebär arbete i 20 sek och vila i 10 sek (= 1 varv) och upprepas 8 gånger/varv, alltså 4 minuter. Under arbetsperioden är det max som gäller, inget annat!

Jag har provat en Tabata-inspirerad styrkecirkel på min arbetsplats (Selma Spa) och har enbart fått positiv kritik. De flesta säger att det är jobbigt, men roligt och kanske lite annorlunda. På det passet kör vi åtta olika övningar, både styrka (med egen kroppsvikt) och kondition. Varje övning är alltså på åtta varv, eller 4 minuter, och totalt blir det drygt 30 min. Härligt!! ;o) Kom gärna och prova!

Efter ett pass med högintensiv träning är det viktigt att äta ordentligt och se till att följande dag innebär vila.

Ha nu en trevlig dag!
Kaisa

onsdag 10 augusti 2011

Mellis javisst!!


Hej på er,
Nu känns det nästan som jag har skolkat en dag.. busigt.. ;o) Nej, sanningen är att jag har haft fullt upp, träffat familjen, åkt på släktkalas å träffat mostrar och morbröder, kusiner och kusinbarn och ätit god mat. Har med andra ord inte blivit så mycket träning, två promenader närmare bestämt. Får ta tag i detta under veckan. ;o)

Tänkte skriva lite snabbt om mellanmål. 
Varför är det bra att äta mellanmål??

Många av oss äter enbart frukost, lunch och middag/kvällsmål. Detta innebär ofta att vi äter med ca 5-9 timmars mellanrum. Vad som händer då är att blodsockret först stiger när vi äter. När vi sen går flera timmar, utan att fylla på ny energi, sjunker blodsockret långt långt ner. Vi kan känna oss matta, trötta, ofokuserade, lättirriterade, stingsliga mm. Efter nästa måltid känner vi oss pigga igen, för att efter några timmar sen komma tillbaka till samma trötta stadie. Ungefär som en bil med "kängrubensin" (att bilen går väldigt hoppigt och ryckigt).

Om vi istället stoppar i oss ett mellanmål efter ca 3-4 timmar från föregående måltid får vi en jämnare blodsockerkurva och vi känner oss piggare under en längre period.

Mellanmålet behöver absolut inte vara avancerat utan det kan för vissa räcka med en frukt eller en smörgås och lite nötter. Det beror helt och hållet på hur dagen ser ut, vad vi har för tillgång till mellanmål, hur aktiva vi är som personer mm.

Att äta mellanmål är även främjande för förbränningen. Kroppen får hela tiden ny energi och kan då hålla igång alla processer i kroppen. Om vi däremot äter för sällan kan kroppen gå ner i sparlåga och hålla i all energi den får i sig, för "ifall detta är sista måltiden på länge". En funktion från långt tillbaka när tillgången på mat var betydligt sämre.

 Bra och goda mellanmål som jag tycker om kan t ex vara :
  • En grov smörgås med lite kaviar, ett skivat ägg och lite dill
  • Ca 1 dl lättkesella, 0,5 dl vaniljkesella och färska bär, ta det som du är sugen på eller som finns hemma
  • Naturell yoghurt, lite färska bär och lite kanel och kanske ett hårt bröd med kalkon till det
Det är egentligen bara att använda fantasin och försöka få med alla näringsämnen (protein, fett och kolhydrater) i mellanmålet och självklart att det inte är i storlek som en hel måltid.

Ha nu en skön dag!!
Kaisa

fredag 5 augusti 2011

Regn hos mig

Hej på er,
Idag regnar det. Är faktiskt lite skönt, luften blir frisk och sval. Har suttit ute under en stor markis och ätit frukost, druckit 11-kaffe och snart är det dags för lunch. Fortsätter med att njuta av semestern. ;-)

När det regnar är det många som "ställer in" träningen på grund av dåligt väder. Synd tycker jag, det finns ju bra alternativ att prova då.

Storstädning av hela huset är nåt som kan vara på tapeten. ;-) På med bra musik, kavla upp ärmarna och dyk ner i städhinken. Riktigt bra sätt att aktivera sig på.

För de som inte störs något vidare av lite regnstänk är det bara att ge sig ut i skogen/spåret eller vart vi nu vill vara. Luften är frisk och syrerik och riktigt skön att träna i. När passet sen är klart är det bara att ställa sig i en varm dusch, ta något gott att äta och kanske krypa ner i soffan ett tag.

Nu ska jag börja med lunchen.
Ha en skön, regnig dag och en trevlig helg!
Kaisa

torsdag 4 augusti 2011

Glöm inte vilan

Hej igen,
Otroliga dagar seglar förbi och jag verkligen njuter av min semester! Åker båt och wakeboard i stort sett varje dag/kväll.

Jag vet att jag är en stor förespråkare av träning, men det är lika viktigt att lägga in vilodagar emellanåt. Det är under vilan våra kroppar "växer" och vi blir starkare, förutsatt att vi då tränar styrketräning, men det är även viktigt med vila för de som enbart tränar kondition.

Kan vara bra att tänka lite på vad vi stoppar i oss, så för er som är intresserade av kost och lite mer runt ämnet kan kolla in den här sidan: http://alexandraspratommat.blogspot.com/
Alexandra var min kostlärare och är mycket (!) inspirerande när det gäller tankar kring kost och hälsa.

Så idag tänker jag vila med gott samvete från träning och njuta av sommaren.
Ha det så gott!!
Kaisa

onsdag 3 augusti 2011

När motivationen tryter

Hej på er,
Sitter och njuter av min tredje semesterdag. Har haft en helt underbar start på semestern med sol och värme. ;-)

Snart är det dags för "höstruschen" på våra träningsanläggningar. Det är lite intressant hur tankegångarna går..

Många tecknar nya kort i januari för att träna bort "julkilona", som egentligen smugit sig på under en lite längre tid än så. Målet är att få en "snygg semesterkropp" och utgångsläget är minst fem pass i veckan. En del håller i hela våren, medan majoriteten slutar någongång i april/maj. "Nu är ju snart sommaren här och då ska man inte vara inne och träna."

Under semestern unnar vi oss god mat och dryck och semesterkilona börjar smyga sig på. När semestern är slut bestämmer vi oss för att "börja vårt nya liv" med sund kost och träning. Vi tecknar ett nytt träningskort (om det gamla gått ut) och lägger ribban på minst fem pass i veckan. Här ska det tränas! Återigen är det en liten grupp som håller i medan majoriteten droppar av, en efter en. "Nu är det dags för alla förberedelser inför jul och då hinner jag inte träna." I november/december är det en tapper liten skara som fortfarande tar sig tid till träning.

Snart är det januari igen och allt börjar om igen...
Någon som känner igen sig..??

För att hålla i träningen kan det vara smart att lägga den på en nivå som faktiskt fungerar... kanske börja med två pass i veckan för att vänja kroppen och sen succesivt öka antalet pass.

Det kan vara en fördel att ha en träningskompis som kan vara med och peppa och motivera. Eventuellt prata med personalen på din anläggning (om ditt träningsställe har bemanning) och be dem om tips, idéer och motivering.
Hitta en träningsform som du tycker är riktigt kul att utföra, då ökar chansen för att träningen blir av.
Ta hjälp av en personlig tränare som kan skräddarsy ett träningsupplägg för just dig.

Tänk på att den träningen som blir av är den bästa träningen!

Ha nu en riktigt skön dag!!
Kaisa

tisdag 2 augusti 2011

Prova nya träningsformer under semestern

Hej på er,
första semesterdagen avklarad. ;-) Pyssel hemma på förmiddagen och en tur på sjön på eftermiddagen.

Under sommaren är det många som tar semester även från träning, jag förstår inte riktigt varför. Det finns ju så mycket kul man kan göra och enligt rekommendationer "räcker det" med 30 minuter per dag.

Fysisk aktivitet sänker blodtrycket, reducerar stress, minskar risken för hjärt- & kärlsjukdomar, gör att man sover bätte mm, så varför pausa från det då?? Nej på sommaren kan man ju även passa på att prova nya träningsformer t ex paddla kanot, springa i skogen, ta en cykeltur, "gå lös på ogräset i rabatten och på gräsmattan, simma, spela beachvolley eller beachtennis, fjällvandra, eller som jag gjorde idag åka lite wakeboard. Bara att använda fantasin.

Jag bara älskar sommaren!! ;-)
Vi hörs!!
Kaisa

måndag 1 augusti 2011

Kaisa skriver om hälsa i Sunnebloggen

Hej
Jag heter Kaisa Johansson och har nu fått möjligheten att få skriva här på Sunnebloggen under v. 31 och 32. Kul tycker jag och hoppas att Ni som läser kommer att tycka likadant.

Vem är då jag?? Vissa skulle nog kalla mig för ett träningsfreak, själv föredrar jag att säga att jag tycker om att träna. Jag jobbar som instruktör, och numer även personlig tränare, på Selma Spa här i Sunne och är sen i juni nyutexaminerad Hälsoutvecklare.

Under mina två veckor kommer jag att skriva om hälsa (träning, lite kost mm), vilket jag tycker är ett roligt, intressant och nästan framförallt ett mycket viktigt ämne.

Vad innebär då begreppet hälsa? Är det meningen att man ska späka sig och träna minst två timmar per dag för att få/bibehålla en god hälsa??

WHO´s definition av hälsa är ett ”tillstånd av fullständigt fysiskt, mentalt och socialt välbefinnande, och inte endast frånvaro av sjukdom och handikapp.” Min idé om hälsa innebär en lagom dos med träning (är ju lite individuellt), sund kost, med ett inslag av onyttigheter.
Man måste ju leva också. ;-)

Ha nu en skön dag!!

Kaisa