Brev till drottningen i den Gyllene skogen

Onsdagen den 7:e mars 2012 bloggade Arne Persson om den fantasivärld han levde i som liten och som han också berättade om, som godnattsagor för dottern Zandra. I den här världen kallade han sig Rotbom och sagovärlden var den Gyllene skogen.
I dagens blogginlägg  får vi läsa delar av ett brev från Rotbom till drottningen i den Gyllene skogen.


... framför sierskans glasblåa kula finns de skeden man dikterar orden för. Du min drottning, en sierska för tiden innan, är ingen sierska. Bara en magdansös som tränat sina rörelser genom århundraden.
En magi som manglats genom navelsträngen i det vätskefyllda universumet...

Jag skriver icke till dig som flyende, ej heller som filosof. Jag skriver till dig bara för att du har förmågan att lyssna på vad jag har känt.
... det är då man får de där känslorna om det sköna och vackra som finns djupt där nere i berget där dvärgarna bryter sin malm. Där finns kristallen, diamanten, som ingen rubbar. Den är så vacker att den sitter fast bara av sig själv, orubbad.

... jag drömde en gång om Rotbom. Denna gudabeskyddade yngling som hade ditt, min kära drottnings beskydd. Jag drömde att han skulle ledas genom Den gyllene skogen med hjälp av tomtar och vättar.

Han skulle komma med ett budskap från dig till den Onda som härskar ...

Du gav mig ett budskap inlindat i ett silkestyg förstärkt med invävda guldtrådar som jag inte fick öppna. För då skulle innehållet upplösas och gå om intet.

Frestelsen skulle bli stor för Rotbom. Han var nyfiken lagd. I den Gyllene skogen fanns ju allt det vackra, lyckliga och snälla. Här fanns ju de förgyllda andarna som dansade natt och dag. Rotbom hade svårt att passera alla. De ville att han skulle stanna ... här i de fruktbara vinrankorna land. Här finns ju allt man behöver. Han glömde din, min älskade drottnings, förmaning och ... förseglingen öppnades ...

Så här skrev du ...
” Jag visste att du Rotbom skulle öppna och läsa detta ...därför skrev jag inget budskap till den Onda. Mitt beskydd upphör härmed. Men du har funnit ett annat beskydd som du hädanefter odlar inom dig själv. Nämligen LYCKAN ”

De drömmar jag senare skulle komma att drömma var i avsaknaden av dig. Du ledde mig in i den nya världen ... den Gyllene skogen. Som jag förstår och är väldigt glad för att du numer är härskarinna i vår skog. Det är jag evinnerligen tacksam för.

Gyllene skogen 8 aug 1989
Din tillgivne Rotbom

Kommentarer

Håkan Sandmark sa…
Bra diktat och drömt, broder Rotbom
-- ve oss och den förklokade skara
som ej känt doften av sagans blom
utan lät allt med vindarna fara.

Populära inlägg